Podczas konferencji prasowej poświęconej biletom w aplikacji mObywatel zapytaliśmy prezesa PKP Informatyka o charakter licznych problemów z zakupem biletów za pośrednictwem intercity.pl. A także o to, kiedy w końcu archaiczny system Kurs 90, odpowiadający za sprzedaż większości biletów kolejowych w Polsce, uda się wymienić.
Prezes Tadeusz Turzyński zaznaczył na początku wypowiedzi, że w 2021 roku nie było znaczącej żadnej awarii systemu Kurs 90, choć przyznał, że system, np. przez duże zainteresowanie podróżnych zakupem biletów, głównie w weekendy, rzeczywiście wykazywał spowolnienie w niektórych kanałach sprzedaży. Oznacza to niestety, że tak jak pisaliśmy zakup biletów przez
intercity.pl w praktyce nie był możliwy. Ale bilety można było kupić w kasach, przez stronę Bilkom2, lub przez Skycash.
Przyczyny problemów i środki zaradcze
– Na problemy składały się różne przyczyny. Częściowo związane były także z aplikacjami, które miały rozsadzać pasażerów równomiernie w pociągu przy zapełnieniu 50% miejsc siedzących. To przetwarzanie danych powodowało w systemie pewne opóźnienia w usłudze sprzedaży biletów – powiedział prezes PKP Informatyka. Dodał, że po problemach z intercity.pl realizowany jest wspólnie z PKP Intercity stały monitoring systemu i rozwój wszystkich możliwych rozwiązań, które przyspieszyłyby obsługę podróżnych poprzez ten kanał sprzedaży. Został powołany wspólny zespół, który analizuje wszystkie przypadki zakłóceń w sprzedaży. Nie wszystkie przypadki dotyczyły samego systemu, ale także infrastruktury i różnych algorytmów – wyjaśniał Tadeusz Turzyński.
– PKP Informatyka do sierpnia wymieni platformę systemów serwerów HPE Nonstop. To jest bardzo duża inwestycja, warta ponad 15 milionów złotych. Zrobimy to po to, by zapewnić przyspieszenie i optymalizację działań systemu sprzedaży – powiedział. Szybciej, bo w czerwcu natomiast zostanie ogłoszony przetarg na nowy moduł rezerwacji, który będzie w pełni zintegrowany ze sprzedażą i rezerwacją miejsc na obszarze całej Unii Europejskiej.
Kiedy powstanie następca Kursu 90?
Szef Informatyki dodał, że system Kurs 90 musi zapewnić sprzedaż biletów jeszcze przez jakiś czas, dopóki nie powstanie nowy system.
– PKP Informatyka od momentu kiedy zarządzam spółką (od marca 2019 – dop. red.) przystąpiła do opracowania założeń nowego systemu i uzgadnia wszystkie założenia z PKP Intercity. W zeszłym roku został przeprowadzony dialog techniczny (dotyczący nowego systemu sprzedaży biletów – dop. red.), jesteśmy bardzo zbudowani przedstawionymi rozwiązaniami. Wiemy też, że część rozwiązań możemy zbudować sami i z firmami partnerskimi w Polsce, ponieważ mamy dobry zespół. Wdrożenie systemu, który będzie kompleksowo obsługiwał sprzedaż biletów i zastąpi Kurs 90, zakładamy na rok 2023. To termin wymagający. Razem z naszym głównym klientem - PKP Intercity - staramy się jak najbardziej dopracować wszystkie funkcjonalności, włącznie z integrację z innymi systemami europejskimi – powiedział prezes informatycznej spółki w PKP.