Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP IC zmieni dostawcę energii trakcyjnej?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
09-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP IC zmieni dostawcę energii trakcyjnej?
Fot. Jędrzej Pilarski
Narodowy przewoźnik kolejowy ogłosił na rynku zapytanie o ceny dostaw energii trakcyjnej. Jak się dowiadujemy, od przysłanych ofert będzie zależało czy spróbuje się uniezależnić od PKP Energetyki.

Zapytanie o informacje (RFI) zostało zamieszczone na stronie PKP Intercity w ubiegłym miesiącu. – Jest skierowane do potencjalnych oferentów, w celu pozyskania wiadomości o cenie energii elektrycznej z przeznaczeniem trakcyjnym – tłumaczy w odpowiedzi dla „Rynku Kolejowego” biuro prasowe spółki.

Jak wyjaśniają przedstawiciele PKP IC, dane te będą niezbędne do zbadania opłacalności zakupu i montażu liczników energii prądu stałego na wszystkich pojazdach we flocie PKP Intercity. – Obecnie PKP Intercity ma zamontowane liczniki na ponad 60 pojazdach, z których uzyskiwane odczyty poddawane są analizie – czytamy w odpowiedzi. W założeniach umowy PKP IC podało 340 punktów poboru energii i szacunkowe zużycie prądu na poziomie 778 tys. MW w ciągu roku.

Brak urządzeń pomiaru zużycia prądu na lokomotywach uniemożliwia przewoźnikom kolejowym zakup energii na rynku, uzależniając ich od PKP Energetyki. W tym roku podczas dyskusji na Europejskim Forum Gospodarczym pojawił się zarzut, że PKP Energetyka utrudnia opomiarowanie się przewoźnikom. – To nieprawda. Konkurencyjny rynek sprzedaży energii dla podmiotów gospodarczych, w tym przewoźników kolejowych, zagwarantowany jest prawem. PKP Energetyka wyposażona jest w niezbędne systemy wymiany informacji i danych pomiarowych energii elektrycznej z innymi Operatorami Systemów Dystrybucyjnych i pozostałymi uczestnikami rynku energii elektrycznej. Potwierdzeniem tego jest fakt, że jeden z przewoźników w 2014 dokonywał zakupu energii elektrycznej na wolnym rynku – odpowiadał na zarzuty prezes spółki w wywiadzie dla miesięcznika „Rynek Kolejowy". 

– Nieco bardziej skomplikowana jest kwestia rozliczeń dystrybucyjnych z przewoźnikami, gdzie obecnie toczy się dyskusja na temat algorytmów rozliczeniowych. Rozpoczęliśmy konsultacje w tej sprawie z kluczowymi uczestnikami rynku kolejowego i jednocześnie bardzo chcemy włączać urzędy regulacyjne w definiowanie optymalnych rozwiązań, bo my nie jesteśmy stroną, która ma czerpać korzyści z wyników tych algorytmów – dodawał Wojciech Orzech. Cały wywiad można przeczytać w numerze 8–9/2016 naszego miesięcznika.

Umowa przewoźnika z PKP Energetyką obowiązuje tylko do końca tego roku. Jak informuje biuro prasowe PKP Intercity, trwają już prace nad uruchomieniem postępowania, w wyniku którego zawarta zostanie nowa umowa. Ostatnia publicznie dostępna umowa na dostawy energii dla PKP IC z marca 2013 roku opiewa na kwotę ponad 640 milionów złotych netto za dwa lata. 
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Obrycki: PKP Energetyka wchodzi w sektor wodorowy

Biznes

Obrycki: PKP Energetyka wchodzi w sektor wodorowy

Jakub Madrjas 13 października 2021

PKP Energetyka podsumowuje 2020 rok

Infrastruktura

PKP Energetyka podsumowuje 2020 rok

Jakub Madrjas 25 lutego 2021

Podział PKP Energetyki blisko

Biznes

Podział PKP Energetyki blisko

Jakub Madrjas 13 czerwca 2016

Prywatyzację PKP Energetyki badają dwa zespoły ministerstwa

Prawo i polityka

Zobacz również:

Obrycki: PKP Energetyka wchodzi w sektor wodorowy

Biznes

Obrycki: PKP Energetyka wchodzi w sektor wodorowy

Jakub Madrjas 13 października 2021

PKP Energetyka podsumowuje 2020 rok

Infrastruktura

PKP Energetyka podsumowuje 2020 rok

Jakub Madrjas 25 lutego 2021

Podział PKP Energetyki blisko

Biznes

Podział PKP Energetyki blisko

Jakub Madrjas 13 czerwca 2016

Prywatyzację PKP Energetyki badają dwa zespoły ministerstwa

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5