PKP Intercity jest zadowolone z wyników osiąganych na tylko jednym połączeniu pospiesznym do Zagórza oraz dwóch wakacyjnych do Kudowy-Zdroju. Spółka planuje uruchomienie połączenia pospiesznego przez Tarnów, Stróże i Gorlice Zagórzany do Zagórza, od lat postulowanego przez władze i aktywistów z regionu gorlickiego.
W połowie grudnia 2014 roku PKP Intercity uruchomiło pierwsze od kilku lat regularne dalekobieżne połączenie kolejowe do Zagórza w woj. podkarpackim. Dzięki grupie wagonów do TLK „Monciak” (Gdynia – Kraków – Zakopane/ Przemyśl/ Zagórz; później TLK „Karpaty”) miasta takie jak Jasło, Krosno, Sanok czy Zagórz powróciły na mapę połączeń PKP Intercity.
Kolejnym rejonem, w który powróciły (obecnie tylko wakacyjne) połączenia, jest Kudowa-Zdrój i miasta takie jak Kłodzko, Duszniki-Zdrój czy Polanica-Zdrój (TLK „Rozewie” Jelenia Góra/ Kudowa Zdrój – Wrocław – Gdynia/ Hel i TLK „Śnieżka” Warszawa – Szklarska Poręba Górna/ Kudowa-Zdrój).
Rośnie liczba pasażerów
Spółka z optymizmem spogląda na wyniki osiągane na tylko jednym pociągu do Zagórza i dwóch wakacyjnych połączeniach do Kudowy-Zdroju, których uruchomienie de facto nie zostało poprzedzone kampanią reklamową. Obserwując prognozy frekwencji dla tych połączeń można dojść do wniosku, że w niektórych okresach frekwencja wynosi nawet od 70 do 100%. PKP Intercity przyznaje, że jest zadowolone z osiąganych wyników.
– Oba połączenia, zarówno do Kudowy jak i do Zagórza, są elementem odbudowy oferty PKP Intercity. Przewoźnik z roku na rok uzupełnia swoje zasoby taborowe i tym samym umożliwia dojazd do coraz większej liczby miejscowości turystycznych. Pociągi do Kudowy i Zagórza wróciły na trasę kilka miesięcy temu. Jesteśmy zadowoleni z osiąganych wyników. Większe zainteresowanie widzimy w pociągach jeżdżących do Zagórza. Na razie frekwencja wynosi około 60%. Do Kudowy jest niższa, ale trend jest rosnący. W tym sezonie nie planujemy specjalnej kampanii regionalnej – informuje PKP Intercity.
– Od stycznia notujemy wzrost liczby pasażerów, zarówno w sektorze expressowym jak i ekonomicznym. Wierzymy, że wraz z upływem kolejnych miesięcy frekwencja w pociągach do Kudowy i Zagórza także będzie rosła – dodaje PKP Intercity.
Gorlice wreszcie z połączeniami kolejowymi?
PKP Intercity poważnie zastanawia się nad powrotem połączeń dalekobieżnych do Zagórza kursujących przez Stróże i Gorlice Zagórzany. O takie pociągi od lat walczą władze rejonu gorlickiego oraz aktywiści. Spółka poinformowała, iż toczą się prace nad nowym rozkładem jazdy i planowane są połączenia przez Gorlice oraz codzienne do Kudowy. Przewoźnik dementuje informacje, jakoby od grudnia pociągi miały dojeżdżać tylko do Sanoka.
– Pociągi PKP Intercity nadal będą jeździć do Zagórza. Planujemy pociąg przez Gorlice oraz codzienny skład do Kudowy. Ostateczny kształt rozkładu jazdy będziemy mogli przedstawić po zakończeniu prac nad nim, czyli jesienią – informuje PKP Intercity.
„Rynek Kolejowy” dotarł jednak do wstępnych założeń nowego rozkładu jazdy ważnego od połowy grudnia 2015 r. Zgodnie z nimi przewoźnik miałby uruchomić sezonowe dzienne połączenie TLK „Bieszczady”, które kursowałoby do Zagórza przez Tarnów, Stróże, Gorlice Zagórzany, Jasło, Krosno i Sanok (odjazd z Krakowa Głównego około 13:40, przyjazd do Zagórza około 18:50, do Krynicy około 18:00). Pociąg miałby prowadzić grupę wagonów do Krynicy odłączaną na stacji Stróże.
Dodatkowo do Zagórza miałby kursować codzienny pociąg nocny z grupą wagonów z Gdyni, Warszawy oraz Wrocławia (przyjazd do Zagórza około 9:00, odjazd z Zagórza około 20:40). Przewoźnik przymierza się również do uruchomienia codziennych połączeń do Kudowy-Zdroju (codzienny nocny z Białegostoku; przyjazd do Kudowy-Zdroju około 8:50, dzienny TLK z Helu/ Gdyni; przyjazd około 18:00. Odjazdy z Kudowy-Zdroju odpowiednio: około 9:40 i 21:00). Tak dokładnych informacji nie podało ani nie potwierdza PKP Intercity, w związku z tym ostateczne informacje zostaną przekazane jesienią.
Nowy tabor do obsługi nowych tras
PKP Intercity prowadzi szeroko zakrojony projekt modernizacji i wymiany taboru. Obejmuje on m.in. zakup 10 nowoczesnych lokomotyw spalinowych, które sukcesywnie będą rozpoczynały swoją pracę na niezelektryfikowanych trasach: Ełk – Korsze, Ełk – Olecko – Suwałki, Rzeszów – Stalowa Wola – Zamość, Rzeszów – Jasło – Zagórz, Krzyż – Gorzów Wlkp., Piła – Krzyż. PKP IC zleciło również modernizację 20 lokomotyw SM42, które będą skierowane do obsługi m.in. tras Gdynia – Hel czy Kłodzko — Kudowa-Zdrój.
PKP Intercity zgłosiło do Krajowego Programu Kolejowego wnioski o budowę kilkunastu nowych linii kolejowych.
Więcej na ten temat przeczytasz na portalu MONITOR
DOSTĘP DO ARTYKUŁU OTWARTY!
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.