Od wtorku 4 listopada pociągi EIC kursujące – na czas remontu nasypu w rejonie Malborka – okrężną trasą przez Olsztyn, będą miały postoje handlowe w Olsztynie i Elblągu.
Od 25 października całkowicie dla ruchu zamknięty jest odcinek pomiędzy Mleczewem i Dąbrówką Malborską, czyli na fragmencie odcinka Iława Gł. – Malbork. PKP PLK informowały, że najnowsze ekspertyzy wykazały, iż konieczna jest zmiana technologii zabezpieczenia nasypu na modernizowanej magistrali E65, przez co niezbędne jest wykonanie głębokich wykopów. Na 200-metrowym odcinku w pobliżu Jurkowic, konieczne są dodatkowe prace na jednym z torów. Ich zakres oraz względy bezpieczeństwa, wymagają czasowego wstrzymania ruchu na drugim, czynnym do tej pory torze. PLK tłumaczą, że całkowite zamknięcie szlaku ma na celu również przyspieszenie prac.
Za pociągi Przewozów Regionalnych wprowadzono zastępczą komunikację, natomiast trzy pociągi PKP IC, kursujące obecnie pomiędzy Warszawą i Gdańskiem trasą przez Iławę, zostały skierowane na objazdy. Pociągi EIC Małopolska i Norwid (Gdynia – Kraków) kursują przez Olsztyn i Elbląg, a pociągi TLK Pobrzeże (Kołobrzeg – Kraków) – przez Kwidzyn.
Nie ma postojów, ale będą
Do tej pory EIC na odcinku objazdowym nie posiadały postojów handlowych, jednak teraz PKP IC poinformowały, że od 4 do 23 listopada (czyli do zapowiadanego przez PLK zakończenia prac i powrotu na trasę podstawową) będzie można kupić na te pociągi bilet także w relacji do i z Elbląga oraz Olsztyna. W przypadku TLK Pobrzeże, nie zaplanowano postoju handlowego w Kwidzynie. Czas jazdy pociągów kursujących objazdami wydłużył się o 120-130 minut. Pełen komunikat o zmianach w rozkładzie PKP IC znajduje się tutaj.
PLK: Zdążymy z pracami
PKP PLK zapewniają, że prace skończą się w zapowiedzianym terminie. – Zgodnie z harmonogramem, jeden tor, który już funkcjonował, ma być czynny w drugiej połowie listopada, a drugi, po wykonaniu niezbędnych rozszerzonych prac związanych ze wzmocnieniem gruntu i przygotowaniem nasypu, w pierwszych dniach grudnia. Tak zakłada harmonogram prac. Firma deklaruje planowe intensywne prace, ma doświadczenie w podobnych robotach – mówi „RK” Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Innym problemem występującym obecnie na linii E-65 jest podtorze na odcinku pomiędzy Tczewem i Pszczółkami, w rejonie miejscowości Miłobądz. Wody podziemne spowodowały osiadanie podtorza. Jak informowały PLK, główną przyczyną tego stanu są zmienne warunki gruntowo-wodne występujące w tym rejonie (jest to obszar Żuław Wiślanych). Prace remontowe rozpoczęły się na początku sierpnia i mają potrwać, zgodnie z deklaracjami PLK, ok. 4 miesiące, czyli do początku grudnia.
Należy podkreślić, że są to miejsca i terminy krytyczne, gdyż od połowy grudnia na trasie z Warszawy do Trójmiasta ma się pojawić 10 par pociągów Pendolino dziennie.