W każde wakacje temat wagonów i przygotowania największego przewoźnika kolejowego w kraju do wakacyjnego szczytu przewozowego wraca jak bumerang. Tomasz Kostuś w interpelacji poselskiej wytyka mnogie problemy w rozstrzyganiu przetargów w związku z modernizacją wagonów, co zdaniem posła przyczynia się do niedoborów towarowych i nieodpowiedniego przygotowania przewoźnika do obsługi wakacji. Tymczasem PKP Intercity tłumacząc się, zwala winę… na wykonawców.
W tym roku, tak samo jak w poprzednich, zaplecze taborowe PKP Intercity zostało wzmocnione 50 dodatkowymi wagonami z Czech, które kursują w składach TLK. To odpowiedź na niedobory taborowe na wakacje, kiedy potrzeba zapewnić tabor w ramach wzmocnień doraźnych. Przewoźnik, zdaje się, zaczyna dostrzegać również ten problem już nie tylko w wakacje. – Przewoźnik dysponuje znikomą liczbą wagonów możliwych do wykorzystania w ramach wzmocnień doraźnych. W przypadku dalszego utrzymywania się wzrostowego trendu przewiezionej liczby pasażerów, mogą występować przepełnienia pociągów i związany z tym znaczny dyskomfort w podróżach – PKP Intercity podkreśla jednak, że dołoży wszelkich starań, by zapewnić podaż na poziomie dostosowanym do potrzeb.
Za dużo chcą wykonawcyWarto jednak przypomnieć, że wiele z zeszłorocznych przetargów związanych z modernizacja wagonów osobowych została z dużym opóźnieniem zakończona lub nie doczekała się pozytywnego rozstrzygnięcia, gdyż przewoźnik je unieważnił. Mimo wcześniejszych deklaracji, że nie będzie to miało negatywnego wpływu na realizację przewozów przez PKP Intercity w kolejnym roku, zwłaszcza w wakacje, spółka jednak musiała wydzierżawić dodatkowe wagony od Kolei Czeskich.
Spółka tłumaczy, że konieczność wydzierżawienia wagonów nie jest skutkiem zaniechania postępowań przetargowych, lecz wynika z opóźnień w ich rozstrzyganiu. – Opóźnienia te wynikają z przyczyn leżących po stronie wykonawców, które przekładają się na wydłużenie czasu rozstrzygnięcia postępowania lub też nawet unieważnienie. Powodem jest składanie ofert o wartościach znacznie przekraczających wysokość środków finansowych zaplanowanych przez zamawiającego – tłumaczy Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Nie radzą sobie z zamówieniamiMimo nawet pozytywnego rozstrzygnięcia postępowań i zawarcia umów na naprawy, ich realizacja – jak podaje Bittel w odpowiedzi – jest bardzo często znacznie opóźniona przez wykonawców. – Opóźnienia te wynikają głównie z problemów dotyczących płynności finansowej wykonawców, przekładających się na zakłócenia ciągłości produkcji powodujących w efekcie nieterminową realizację procesów naprawczych – wyjaśnia wiceminister.
Wcześniejsze zapowiedzi spółki w zakresie pełnego zaspokojenia potrzeb taborowych na ten rok, mimo braku rozstrzygnięcia przetargów, wynikały z deklaracji wykonawców o dotrzymaniu terminów napraw wagonów. – Jak się okazuje, były one „nieco zbyt optymistyczne” i nie uwzględniały kłopotów wykonawców napraw – podaje Bittel. Deklaracja ta nie uwzględniała też, jak dodaje, konieczności powtarzania kilku postępowań przetargowych na naprawy taboru, bo oferenci złożyli zbyt drogie oferty.
Będą nowe wagony
Przypomnijmy, że PKP Intercity jest obecnie w trakcie postępowań przetargowych na modernizację ok. 183 wagonów osobowych. Otwarto już oferty w trzech oddzielnych przetargach na wykonanie P5 z modernizacją
83 wagonów,
40 wagonów i
60 wagonów. – Po ich rozstrzygnięciu będziemy mieli stabilną sytuację taborową – zapewniał Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP IC
przed podkomisją stałą ds. Transportu kolejowego i poczty. Jak wyjaśnił, na razie trudno jest przewoźnikowi zaspokoić weekendowe zapotrzebowania na wagony, by uniknąć przepełnienia. – Czasami trudno jest to zrobić, bo wykorzystujemy już maksymalnie nasz tabor. Czasami wzmocnienia, które wykonujemy w czasie weekendu, wynoszą nawet 100 wagonów i pomimo tego nadal jeszcze występują przepełnienia – mówił przed komisją Oniszczuk. W planach jest także modernizacja w najbliższym czasie niemal 450 sztuk.
Trwa także postępowanie realizowane w ramach Strategii Taborowej do 2020 roku
na zakup 55 nowych wagonów osobowych z opcją zamówienia dodatkowych o 26 wagonów. Przetarg obejmuje wagony przedziałowe 1 klasy, bezprzedziałowe 2 klasy, przedziałowe 2 klasy, bezprzedziałowe 2 klasy z przystosowaniem do przewozu rowerów oraz przedziałowe 2 klasy z przystosowaniem do przewozu osób niepełnosprawnych. Wymagany termin dostawy wymienionych wagonów wynosi 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy.