Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP IC: To wykonawcy dają za wysokie ceny

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
07-07-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP IC: To wykonawcy dają za wysokie ceny
fot. Martyn Janduła
W każde wakacje temat wagonów i przygotowania największego przewoźnika kolejowego w kraju do wakacyjnego szczytu przewozowego wraca jak bumerang. Tomasz Kostuś w interpelacji poselskiej wytyka mnogie problemy w rozstrzyganiu przetargów w związku z modernizacją wagonów, co zdaniem posła przyczynia się do niedoborów towarowych i nieodpowiedniego przygotowania przewoźnika do obsługi wakacji. Tymczasem PKP Intercity tłumacząc się, zwala winę… na wykonawców.

W tym roku, tak samo jak w poprzednich, zaplecze taborowe PKP Intercity zostało wzmocnione 50 dodatkowymi wagonami z Czech, które kursują w składach TLK. To odpowiedź na niedobory taborowe na wakacje, kiedy potrzeba zapewnić tabor w ramach wzmocnień doraźnych. Przewoźnik, zdaje się, zaczyna dostrzegać również ten problem już nie tylko w wakacje. – Przewoźnik dysponuje znikomą liczbą wagonów możliwych do wykorzystania w ramach wzmocnień doraźnych. W przypadku dalszego utrzymywania się wzrostowego trendu przewiezionej liczby pasażerów, mogą występować przepełnienia pociągów i związany z tym znaczny dyskomfort w podróżach – PKP Intercity podkreśla jednak, że dołoży wszelkich starań, by zapewnić podaż na poziomie dostosowanym do potrzeb.

Za dużo chcą wykonawcy

Warto jednak przypomnieć, że wiele z zeszłorocznych przetargów związanych z modernizacja wagonów osobowych została z dużym opóźnieniem zakończona lub nie doczekała się pozytywnego rozstrzygnięcia, gdyż przewoźnik je unieważnił. Mimo wcześniejszych deklaracji, że nie będzie to miało negatywnego wpływu na realizację przewozów przez PKP Intercity w kolejnym roku, zwłaszcza w wakacje, spółka jednak musiała wydzierżawić dodatkowe wagony od Kolei Czeskich.

Spółka tłumaczy, że konieczność wydzierżawienia wagonów nie jest skutkiem zaniechania postępowań przetargowych, lecz wynika z opóźnień w ich rozstrzyganiu. – Opóźnienia te wynikają z przyczyn leżących po stronie wykonawców, które przekładają się na wydłużenie czasu rozstrzygnięcia postępowania lub też nawet unieważnienie. Powodem jest składanie ofert o wartościach znacznie przekraczających wysokość środków finansowych zaplanowanych przez zamawiającego – tłumaczy Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Nie radzą sobie z zamówieniami

Mimo nawet pozytywnego rozstrzygnięcia postępowań i zawarcia umów na naprawy, ich realizacja – jak podaje Bittel w odpowiedzi – jest bardzo często znacznie opóźniona przez wykonawców. – Opóźnienia te wynikają głównie z problemów dotyczących płynności finansowej wykonawców, przekładających się na zakłócenia ciągłości produkcji powodujących w efekcie nieterminową realizację procesów naprawczych – wyjaśnia wiceminister.

Wcześniejsze zapowiedzi spółki w zakresie pełnego zaspokojenia potrzeb taborowych na ten rok, mimo braku rozstrzygnięcia przetargów, wynikały z deklaracji wykonawców o dotrzymaniu terminów napraw wagonów. – Jak się okazuje, były one „nieco zbyt optymistyczne” i nie uwzględniały kłopotów wykonawców napraw – podaje Bittel. Deklaracja ta nie uwzględniała też, jak dodaje, konieczności powtarzania kilku postępowań przetargowych na naprawy taboru, bo oferenci złożyli zbyt drogie oferty.

Będą nowe wagony

Przypomnijmy, że PKP Intercity jest obecnie w trakcie postępowań przetargowych na modernizację ok. 183 wagonów osobowych. Otwarto już oferty w trzech oddzielnych przetargach na wykonanie P5 z modernizacją 83 wagonów, 40 wagonów i 60 wagonów. – Po ich rozstrzygnięciu będziemy mieli stabilną sytuację taborową – zapewniał Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP IC przed podkomisją stałą ds. Transportu kolejowego i poczty. Jak wyjaśnił, na razie trudno jest przewoźnikowi zaspokoić weekendowe zapotrzebowania na wagony, by uniknąć przepełnienia. – Czasami trudno jest to zrobić, bo wykorzystujemy już maksymalnie nasz tabor. Czasami wzmocnienia, które wykonujemy w czasie weekendu, wynoszą nawet 100 wagonów i pomimo tego nadal jeszcze występują przepełnienia – mówił przed komisją Oniszczuk. W planach jest także modernizacja w najbliższym czasie niemal 450 sztuk.

Trwa także postępowanie realizowane w ramach Strategii Taborowej do 2020 roku na zakup 55 nowych wagonów osobowych z opcją zamówienia dodatkowych o 26 wagonów. Przetarg obejmuje wagony przedziałowe 1 klasy, bezprzedziałowe 2 klasy, przedziałowe 2 klasy, bezprzedziałowe 2 klasy z przystosowaniem do przewozu rowerów oraz przedziałowe 2 klasy z przystosowaniem do przewozu osób niepełnosprawnych. Wymagany termin dostawy wymienionych wagonów wynosi 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MIB: Elektryfikacja linii helskiej po analizach i tylko po 2020 r.

Infrastruktura

Resort finalizuje prace przy programie Luxtorpeda 2.0

Innowacje

Wspólny bilet jeszcze za kadencji obecnego rządu?

Pasażer

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Infrastruktura

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Martyn Janduła 10 maja 2017

Trzy Pendolino wyłączone  – co z montażem internetu?

Pasażer

Zobacz również:

MIB: Elektryfikacja linii helskiej po analizach i tylko po 2020 r.

Infrastruktura

Resort finalizuje prace przy programie Luxtorpeda 2.0

Innowacje

Wspólny bilet jeszcze za kadencji obecnego rządu?

Pasażer

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Infrastruktura

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Martyn Janduła 10 maja 2017

Trzy Pendolino wyłączone  – co z montażem internetu?

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5