Najważniejszy polski przewoźnik dalekobieżny planuje kupić pierwsze w swojej historii dwunapędowe elektryczno-spalinowe zespoły trakcyjne. Ma to pozwolić mu na rozpoczęcie obsługi tras, po których dotychczas nie kursowały pociągi kategorii TLK czy IC. W najbliższych miesiącach ogłoszone ma zostać postępowanie przetargowe.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało niedawno, że uzależnia rozwój siatki połączeń kolejowych od zakupu przez PKP Intercity hybrydowych zespołów trakcyjnych. Jeśli przewoźnik je pozyska, a stan infrastruktury na to pozwoli, pociągi dalekobieżne mają pojawić się m.in. w podkarpackim Mielcu. Spółka potwierdza, że w najbliższym czasie wykona kolejne kroki w kierunku pozyskania taboru dwunapędowego, który pozwoli na obsługę linii elektrycznych i spalinowych bez konieczności zmiany lokomotywy bądź wykorzystywania taboru spalinowego na trasach z siecią trakcyjną.
Ostatnie analizy przed ogłoszeniem przetargu
– Przeprowadziliśmy rozpoznanie rynku dotyczące dostaw 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych – przypomina Agnieszka Serbeńska z Zespołu Prasowego PKP Intercity. Na zapytanie przewoźnika odpowiedziało trzech producentów wstępnie zainteresowanych sprzedażą takich pojazdów. Teraz spółka analizuje poszczególne rozwiązania techniczne zaproponowane przez potencjalnych oferentów i przygotowuje się do ogłoszenia zamówienia.
– Ogłoszenie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy jest planowane na pierwsze półrocze 2023 r. – zapowiada przedstawicielka PKP Intercity. Nie precyzuje ona, czy ostatecznie operator połączeń dalekobieżnych zdecyduje się na pozyskanie 35 spalinowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych, czy też ich liczba zostanie skorygowana. Należy jednak spodziewać się, że skala zakupów będzie spora – dla porównania przypomnijmy, że spółka dysponuje dwudziestoma elektrycznymi zespołami trakcyjnymi Pesa Dart.
Siatkę planowanych połączeń poznamy za kilka miesięcy
Nasza rozmówczyni potwierdziła także, że wśród planowanych do obsługi nowym taborem stacji znajduje się Mielec. Nie wskazała jednak konkretnych relacji, w których mogliby potencjalnie podróżować mieszkańcy tego miasta. Nie poinformowała także o konkretach dotyczących innych rozszerzeń sieci połączeń. – O planowanych trasach będziemy informować wraz z ogłoszeniem postępowania – zapewniła.
Dotychczas na zakup dwunapędowych zespołów trakcyjnych zdecydowały się w Polsce regiony oraz należące do województw spółki regionalne. Jednostki tego rodzaju są eksploatowane m.in. w Łódzkiem na trasach Łódź – Spała i Łódź – Opoczno. Właścicielem pięciu hybryd jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.