W najbliższym czasie do rozkładu jazdy pociągów nie wrócą połączenia obsługiwane taborem dostosowanym do systemu SUW 2000. To polskie rozwiązanie ułatwiające procedurę zmiany rozstawu wózków na granicy szerokości toru kolejowego, np. pomiędzy Polską a Ukrainą. Przewoźnik prowadzi jednak z UZ rozmowy o możliwości ponownego wykorzystania systemu przy organizacji nocnego kursu „Lwów Express”.
SUW 2000 to polska technologia umożliwiająca automatyczną zmianę rozstawu wózków na granicy sieci kolejowych różnych systemów. W latach 90., po pierwszych jej wdrożeniach, wiązano duże nadzieje z projektem ułatwiającym organizację połączeń z Polski do krajów b. ZSRR. Z czasem jego znaczenie istotnie spadło. Wraz z likwidacją połączeń przestał być on wykorzystywany na granicy polsko-litewskiej, od dawna nieczynne jest też stanowisko przestawcze w białoruskim Brześciu.
SUW 2000 skracał podróż o ok. 1,5 godz.
Ostatnim funkcjonującym punktem, w którym zmieniano rozstaw wózków dzięki nieco zapomnianej technologii, był ten w ukraińskich Mościskach na przejściu granicznym Medyka – Mostyska II. Wraz z końcem października zeszłego roku i on został jednak wyłączony z eksploatacji. Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ) odstawiły bowiem ostatnie na świecie czynne wagony przystosowane do systemu SUW 2000. Miały one oczekiwać na naprawę rewizyjną, po której praca stanowiska przestawczego mogłaby zostać wznowiona.
Wykorzystanie SUW 2000 pozwalało bowiem na istotne skrócenie czasu podróży międzynarodowym pociągiem nr 51 do Lwowa. Obecnie każdego dnia konieczne jest zastosowanie tradycyjnej procedury zmiany wózków wymagającej rozczepienia składu (w ostatnim okresie funkcjonowania polskiej technologii wykorzystywano ją jedynie co drugi dzień zamiennie z klasyczną zmianą wózków). Czas przejazdu pomiędzy punktami granicznymi jest dłuższy niż dawniej o ok. 1,5 godz.
Rozmowy z UZ trwają, ale o konkretach na razie nie ma mowy
Od momentu chwilowej w zamyśle przerwy w działaniu stanowiska przestawczego minął już przeszło rok. W najbliższym czasie jej praca nie zostanie jednak wznowiona. – W ramach nowego rozkładu jazdy na sezon 2017/2018 nie przewidujemy użytkowania w pociągach systemu SUW 2000 – powiedziała nam bowiem Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity. – Przewoźnik planuje natomiast uruchomienie pary składów 51/52 „Lwów Express” z wykorzystaniem tradycyjnego systemu zmiany wózków na stacji Mostyska II – dodała.
Polska spółka nie wyklucza jednak powrotu do eksploatacji systemu SUW 2000 w przyszłości. – Aktualnie pomiędzy PKP Intercity a Kolejami Ukraińskimi trwają rozmowy dotyczące warunków i możliwości przywrócenia do eksploatacji wspomnianego rozwiązania – stwierdziła nasza rozmówczyni. Nie podała jednak żadnych konkretów dotyczących ewentualnego horyzontu czasowego, w jakim podróż do Lwowa mogłaby ulec ponownemu skróceniu. Nie wskazała także innych szans na wdrożenie SUW 2000, np. dzięki remontowi własnego taboru spółki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.