Trwa przebudowa zaplecza PKP Intercity w Gdyni pod obsługę Pendolino. Władze PKP IC jednocześnie ostatecznie poinformowały, że w kontekście włączenia Pendolino do ruchu, nie zamierzają korzystać z gdyńskiej infrastruktury PKP Cargo.
Takie doniesienia pojawiły się już w zeszłym roku: związkowcy z Cargo informowali media, że w wyników rzekomych planów przejęcia przez IC hali napraw wagonów towarowych Cargo w Gdyni Grabówku, pracę może stracić ok. 100 osób. Intercity jednak po raz kolejny zaprzecza. – Terenem dedykowanym nowym pociągom w Gdyni jest nasze zaplecze Gdynia Grabówek. Nie przewidujemy użytkowania hali Cargo ani dla projektu Pendolino, ani na potrzeby utrzymania klasycznych wagonów – mówi „RK” Beata Czemerajda z biura prasowego IC.
Realizowany jest obecnie remont mający na celu adaptację zaplecza na potrzeby Pendolino. – Trwające prace zakładają remont torowiska oraz przygotowanie instalacji wodowania, odfekalniania i zasilania składów na postoju. Termin ich zakończenia to listopad br. – dodaje Czemerajda.
Podczas czerwcowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury, na którym omawiano stan zaawansowania projektu Pendolino, prezes IC Marcin Celejewski przyznał, że stan przygotowania zaplecza w Gdyni, spośród wszystkich zapleczy poza Warszawą (inne powstają w Krakowie, Katowicach i Wrocławiu), jest najmniej zaawansowany. Celejewski ujawnił wówczas, że w razie potrzeby, gdyby zaplecza IC nie udało się przygotować na czas, spółka do obsługi Pendolino będzie w I etapie wykorzystywać elektrowozownię SKM w Gdyni Cisowej.
– Projekt przygotowania zaplecza zakłada, że do czasu zakończenia prac, terenem rezerwowym mogłyby być tory trójmiejskiej SKM. Mówimy tu jednak jedynie o czasowym scenariuszu zastępczym – potwierdza Beata Czemerajda.
Ani IC, ani SKM nie chciały ujawnić, czy została już zawarta umowa na użytkowanie przez IC bazy w Cisowej oraz na jaki okres miałaby ona opiewać