Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP IC nie będzie konkurować z przewoźnikami regionalnymi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
21-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP IC nie będzie konkurować z przewoźnikami regionalnymi
fot. MOs810, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.orgEN57AL-1550 i Pendolino na stacji Gdynia Główna
PKP Intercity nie będzie już konkurować z przewoźnikami regionalnymi – zapowiada Janusz Malinowski, nowy prezes zarządu przewoźnika. Oferty promocyjne na najkrótsze trasy mają być stopniowo wygaszane. Taryfy biletowe na pociągi IC oraz TLK mają zachęcać przede wszystkim pasażerów podróżujących na dłuższych dystansach.

Jak pisaliśmy, na problem konkurencji PKP Intercity z przewoźnikami regionalnymi składa się kilka czynników. Po pierwsze, spółka dalekobieżna zaczęła wprowadzać oferty promocyjne dla podróżujących na najkrótszych odcinkach. Po drugie, wzrosła liczba mniejszych stacji oraz przystanków, na których zatrzymują się pociągi kategorii IC oraz TLK. Trzecią przyczyną było znaczne ułatwienie sprzedaży biletów poprzez własną aplikację Intercity, a także np. Koleo. W efekcie w niektórych przypadkach podróż pociągiem dalekobieżnym na wielu krótkich, niespełna 50-kilometrowych odcinkach okazuje się nie tyko szybsza, ale i tańsza (czasami – znacznie) od operatora regionalnego.

PKP Intercity vs operatorzy regionalni

Zjawisko doczekało się wielu komentarzy – zarówno negatywnych, jak i pozytywnych. Jego krytycy zwracali uwagę, że pasażerowie podróżując na krótkich (czasem wręcz aglomeracyjnych) odcinkach blokują miejsca, których brakuje dla podróżnych jadących w dłuższych relacjach. Pojawiały się też obawy przed pogorszeniem rachunku ekonomicznego przewozów – i to zarówno u przewoźników obsługujących te same odcinki przewoźników regionalnych, jak i u samej spółki dalekobieżnej (poprzez utratę przychodów z podróży w dalszych relacjach).

Inni eksperci zwracali jednak uwagę, że aby wyeliminować blokowanie dłuższych podróży, wystarczy znieść obowiązek posiadania miejscówki podczas podróży na najkrótszych trasach (również w elektrycznych zespołach trakcyjnych). Podnoszono też argument zwiększania dostępności transportu kolejowego oraz walki z monopolem przewoźników regionalnych w poszczególnych relacjach.

Koniec konkurencji, płatna rezerwacja biletów okresowych

Według nowego prezesa PKP Intercity Janusza Malinowskiego kwestia sprzedaży biletów na krótkie odcinki została już rozstrzygnięta. – Naszym powołaniem jest zapewnianie transportu na długich trasach – zaznacza szef spółki. W jego ocenie przewożenie pasażerów w promocyjnych cenach na krótkich odcinkach jest nieefektywne, tworząc wspomniane wąskie gardła i powoduje brak miejsc dla pasażerów dalekobieżnych.

– W roku 2023 w porównaniu z 2016 nastąpił wyraźny spadek statystycznej długości podróżowania naszego pasażera – wskazuje Malinowski. – Będziemy więc sukcesywnie wycofywać się z ofert specjalnych, tworzących konkurencję dla przewoźników regionalnych. Możliwość rezerwacji na bilety okresowe będzie dodatkowo płatna. Wszystko to nie zwalnia nas oczywiście z sukcesywnego zwiększania podaży miejsc – zastrzega.

Według prezesa tegoroczne przewozy mogą sięgnąć 75 mln pasażerów (o 7 mln więcej, niż w ubiegłym, rekordowym roku). – Nie zamierzamy jednak bić rekordów za wszelką cenę. Chcemy wozić podróżnych w jak najdłuższych relacjach, bo do tego jako spółka jesteśmy powołani. Zależy nam też na jak najlepszym standardzie podróży – podsumowuje Malinowski.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowego systemu sprzedaży biletów PKP Intercity nie będzie w 2024

Tabor i technika

Nowego systemu sprzedaży biletów PKP Intercity nie będzie w 2024

Michał Szymajda 22 maja 2024

Sieć biletomatów PKP Intercity rośnie powoli

Pasażer

Sieć biletomatów PKP Intercity rośnie powoli

Michał Szymajda 22 maja 2024

Dostawy Griffinów do PKP Intercity przyspieszone. Będą też hybrydy

Tabor i technika

PKP Intercity ożywia odstawione wagony

Tabor i technika

PKP Intercity ożywia odstawione wagony

Michał Szymajda 20 maja 2024

PKP Intercity: Wagony sypialne będą wracać na tory

Tabor i technika

Zobacz również:

Nowego systemu sprzedaży biletów PKP Intercity nie będzie w 2024

Tabor i technika

Nowego systemu sprzedaży biletów PKP Intercity nie będzie w 2024

Michał Szymajda 22 maja 2024

Sieć biletomatów PKP Intercity rośnie powoli

Pasażer

Sieć biletomatów PKP Intercity rośnie powoli

Michał Szymajda 22 maja 2024

Dostawy Griffinów do PKP Intercity przyspieszone. Będą też hybrydy

Tabor i technika

PKP Intercity ożywia odstawione wagony

Tabor i technika

PKP Intercity ożywia odstawione wagony

Michał Szymajda 20 maja 2024

PKP Intercity: Wagony sypialne będą wracać na tory

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5