PKP Intercity w trybie z wolnej ręki powierzyło SKPL dokończenie obsługi taborowej połączeń Kraków Główny – Zagórz w bieżącym rozkładzie jazdy. Limit podpisanej w zeszłym roku umowy przedwcześnie się wyczerpał.
PKP Intercity od grudnia 2020 zmieniło sposób współpracy ze spółką SKPL przy realizacji połączeń Kraków – Zagórz. Teraz prywatny przewoźnik dzierżawi składy spalinowe SN84 wraz z zapewnieniem ich utrzymania, w tym czyszczenia, wyposażenia w materiały eksploatacyjne, paliwo i
zapewnienia obsługi rewidenckiej. Połączenie jest
dobrze oceniane przez podróżnych.
Dodatkowe pieniądze z powodu objazdów
W biuletynie zamówień publicznych dość niespodziewanie pojawiła się informacja o podpisaniu w trybie bezprzetargowym kolejnej umowy z SKPL na okres bieżącego rozkładu jazdy (do grudnia 2021 roku) o wartości 2 320 163,95 zł netto. Jak się okazuje, przyczyna jest prozaiczna - limit podpisanej w ubiegłym roku umowy wyczerpał się, a przewoźnik nie zna innego dostawcy, który mógłby dostarczyć tabor do dokończenia kursów - w ubiegłorocznym przetargu nie było zresztą innych oferentów.
Jak to jednak możliwe, że warta prawie 10 mln złotych nie zapewniła realizacji połączeń? Jak tłumaczy intercity w ogłoszeniu, "wystąpiły niemożliwe do przewidzenia okoliczności, które spowodowały wcześniejsze wyczerpanie środków finansowych". Zdaniem przewoźnika, w maju, czerwcu i lipcu nastąpiły "kolejne
nieplanowane zamknięcia tras przez Polskie Linie Kolejowe (PLK), co spowodowało zwiększenie przejechanych kilometrów od pierwotnie zaplanowanych".
Przy szacowaniu wartości do umowy zawartej w grudniu założono całkowity przebieg roczny na poziomie 295 905 pockm. Po wprowadzeniu przez PKP PLK kolejnych rozkładów zamknięciowych i zmian w terminach realizacji inwestycji, przebiegi pociągów obsługiwanych SZT-mi do 12.12.2021 r. zwiększone zostaną o dodatkowe 85 931,998 pockm – podaje przewoźnik. "Natychmiastowe udzielenie zamówienia stało się konieczne celem zapewnienia ciągłości przewozów. Brak realizacji przewozów byłoby uchybieniem w stosunku do konieczność wypełnienia zapisów Umowy Ramowej PKP IC i MI oraz Planu Transportowego w zakresie obsługi poszczególnych linii kolejowych, w tym odcinków niezelektryfikowanych" – podsumowuje przewoźnik.
Trwa przetarg na kolejny okres
Nowa umowa została zawarta 1 października. Jednocześnie
trwa przetarg na dzierżawę kolejnych spalinowych zespołów trakcyjnych na kolejny okres, czyli od 13 grudnia. Jedyną ofertę znów złożył SKPL. Opiewa ona na kwotę 24 653 578,01 zł brutto i znacznie przekracza budżet PKP Intercity, które przeznaczyło na realizację zamówienia 19 821 551,20 zł. Nie jest to zaskoczeniem, bo nowa umowa
obejmuje również drugą trasę, z Krakowa do Jeleniej Góry, a oprócz tego mamy do czynienia z
coraz wyższą inflacją. Państwowy przewoźnik musi teraz zdecydować, czy podnieść budżet.