PKP Intercity zakończyło prace nad międzynarodowym rozkładem jazdy. Przewoźnik zapowiada znaczne rozszerzenie oferty na południe. Po raz pierwszy od lat pojawi się też istotne ułatwienie w podróży na Ukrainę. Nocny pociąg z Wrocławia do Lwowa będzie prowadził grupę wagonów bezpośrednich z Warszawy.
W nowym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie w połowie grudnia, zwiększy się liczba dalekobieżnych kursów międzynarodowych. We wrześniu PKP Intercity ogłosiło, że wznowi ruch na Litwę, uruchamiając po przerwie związanej z budową trasy Rail Baltica pociąg TLK „Hańcza”, tym razem w relacji Kraków – Maćkowo (Mockava). Spółka zapowiadała też, że rozważa wznowienie bezpośredniego połączenia Warszawy ze Lwowem.
Dziś uruchomienie grupy wagonów w tej relacji jest już pewne. – Do Lwowa pojadą bezpośrednie wagony z Wrocławia i Warszawy przez Kraków. W tym zakresie rozkład jazdy nie ulegnie już zmianie – potwierdza Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity. Choć póki co połączenie nie znalazło się w rozkładzie jazdy opublikowanym przez PKP PLK, wagony z Warszawy włączane będą do składu Lwów-Ekspressu i dotrą do Lwowa na 6:03 lub 7:15 w zależności od daty.
Do Czech także popołudniu
Dość znacznie rozwinięta będzie też oferta w kierunku Czech. – Wynika to ze zwiększonego zainteresowania pasażerów podróżami do naszych południowych sąsiadów – ocenia Marta Ziemska. – Od nowego rozkładu jazdy z Warszawy będzie kursował jeden dodatkowy pociąg dzienny do Pragi, czyli o jeden więcej niż w aktualnym rozkładzie jazdy, oraz pociąg do Ostrawy – opisuje.
Ten dodatkowy kurs w skróconej relacji uzupełni lukę w popołudniowych połączeniach dziennych, dziś bowiem kolejnym po EIC „Sobieski” odjeżdżającym z Warszawy Centralnej o 12:45 pociągiem do Czech jest dopiero nocny „Chopin”. Nowy EIC „Comenius” odjedzie kilka minut przed 18:00, by dotrzeć do swojej stacji końcowej Ostrava Svinov kilka minut po 22:00. Z kolei EIC „Porta Moravica” będzie ostatnim zapewniajacym dzienny dojazd do czeskiej stolicy – odjedzie z Warszawy przed 14:00 i skończy bieg przed 22:00.
Na nieczynnym dziś przejściu łącznie sześć par polączeń
Oba wprowadzane do rozkładu jazdy kursy skierowane zostaną nieco inną niż pozostałe trasą. – Pociągi te pojadą przez Rybnik – zapowiada Marta Ziemska. Przekroczą więc granicę nie w Zebrzydowicach, a na nieczynnym dziś przejściu w Chałupkach. Oznacza to, że łącznie kursować tamtędy będzie aż sześć par pociągów, cztery pary uruchomią bowiem Koleje Śląskie. Czas przejazdu na odcinku Katowice – Bogumin (pierwszy postój handlowy po stronie czeskiej zarówno dla EIC jadących przez Chałupki, jak i przez Zebrzydowice) będzie dłuższy o około 10 minut niż w przypadku standardowej trasy.
Po przerwie wznowione zostanie także dzienne połączenie z Węgrami. – Przywrócony zostanie pociąg dzienny do Bratysławy i Budapesztu – zapowiada Marta Ziemska. Pojedzie tam EIC „Varsovia”, który wyjedzie z Warszawy przed 10:00 w zamian za EIC „Praha” do Pragi. Poranne połączenie do czeskiej stolicy realizowane będzie natomiast o wiele wcześniej niż obecnie, bo odjazd z Warszawy Centralnej zaplanowano na 5:40. Chcącym wyjechać z Polski w godzinach późnoporannych pozostanie przesiadka z EIC „Varsovia” na dużym węźle w Ostrawie.