Partnerzy serwisu:
Pasażer

PKP IC. Jak rosły ceny biletów na Pendolino?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
PKP IC. Jak rosły ceny biletów na Pendolino?
Fot. PKP Intercity
W roku 2014 za średnie wynagrodzenie mogliśmy kupić zdecydowanie mniej biletów na Pendolino (w cenie bazowej), niż możemy teraz. Najlepiej relacja cen biletów do pensji wyglądała pod koniec roku 2021. Zobaczcie, jak to się przedstawiało.

PKP Intercity podniosło ceny biletów. Najwięcej, bo aż o 17,8% więcej, zapłacimy za bilety jednorazowe na Pendolino (kategoria EIP). Pociągi kategorii EIC podrożały o 17,4%, zaś TLK /IC o 11,8%. To pierwsza tak duża i znacząca podwyżka cen biletów od niemal dekady. Postanowiliśmy sprawdzić, jak ceny zmieniały się przez ostatnia lata i jaka była ich relacja do przeciętnych zarobków. Tu na wstępie ważne uwaga: pod uwagę bierzemy ceny bazowe z cennika PKP Intercity na wybrane połączenia z kategorii EIP (to cena biletów na Pendolino wzbudziła największe dyskusje) oraz przeciętne miesięczne wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw podawane przez GUS.

Pendolino tanie nigdy nie było

Zgodnie z cennikiem obowiązującym od 16 listopada 2014 roku, a więc wprowadzonym tuż przed uruchomieniem połączeń w kategorii EIP, cena bazowa za przejazd z Warszawy Centralnej do Krakowa, Gdańska czy Katowic wynosiła 150 zł w klasie drugiej oraz 195 złotych w klasie pierwszej. Za przejazd z Krakowa do Gdańska trzeba było zapłacić odpowiednio 189 lub 246 zł. Pierwszej zmiany cennika doczekaliśmy się już po kilku miesiącach – polegała ona na podniesieniu cen bazowych za przejazdy, ale tylko w 1. Klasie, do 229 zł i 284 zł w przypadku analizowanych relacji.

Od grudnia 2015 do stycznia 2022 ceny bazowe przejazdów w kategorii EIP nie ulegały zmianom. Pierwsza po niemal siedmiu latach podwyżka wyniosła ok. 13%. Cena bazowa w 1. klasie na wspomniane połączenie z Warszawy wzrosła do 169 zł, zaś w drugiej do 259. Za przejazd z Krakowa do Gdańska trzeba już było zapłacić 225 lub 344 zł.

W styczniu 2023 ceny biletów wzrosły po raz kolejny do obecnych 199 lub 304 zł za bilet w zależności od klasy. To zaś oznacza, że ceny za przejazd EIP z Warszawy do Krakowa, Gdańska czy Katowic wzrosły od grudnia 2014 r. o 33% w przypadku podróży 2. klasą do 56% w 1. klasie.

W przypadku najdłuższej relacji między Krakowem a Gdańskiem ceny przez te lata wzrosły o odpowiednio 40% i 64%.

Bilety drożały wolniej, niż rosły zarobki

Przez ostatnie lata najszybciej rosły ceny biletów w 1. klasie w kategorii EIP i to przy ograniczeniu jakości oferty, której na początku towarzyszyło m.in. osobne menu dostępne w cenie biletu. Ostatnia „aktualizacja cennika” PKP Intercity wywołała duże emocje – procentowo wzrost cen większości biletów nie jest aż tak duży (ponad 11% w kategoriach IC i TLK), ale pojawił się po roku stałego wzrostu cen wielu produktów i usług, a kwoty za wysokie stawki za bilety na flagowe Pendolino przyciągnęły uwagę wszystkich mediów.

Pod koniec roku 2014 średnie wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wynosiło nieco ponad 4038 zł brutto – a więc równowartość ok. 27 biletów za 150 zł. W kolejnych latach ceny bazowe biletów nie rosły, ale za to dość szybko rosły płace. W grudniu 2021 przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wynosiło ponad 6211 zł brutto czyli równowartość 41 biletów.



Po ostatniej podwyżce cen biletów i wprowadzeniu kwoty bazowej na poziomie 199 zł równowartość średniego wynagrodzenia spadła do 34 biletów – to ciągle więcej niż w 2014 r. – ale podróżowanie pociągami Intercity, które przez lata stawało się relatywnie coraz tańsze, nagle stało się mniej dostępne.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że w ostatnich miesiącach ceny podnosili także przewoźnicy regionalni, ale nie spotkało się to z tak silną reakcją mediów. Oczywiście z punktu widzenia każdego podróżnego te zmiany cen i wynagrodzeń wyglądały i były odczuwane inaczej. Nie zmienia to faktu, że społeczeństwo się bogaciło, a koszt zakupu biletu kolejowego na Pendolino relatywnie spadał. Niestety jeszcze szybciej taniało paliwo….

Jak zmieniał się czas przejazdu?

Przy okazji warto odnotować, jak zmieniał się czas przejazdu – a więc jeden z głównych czynników zachęcających do wyboru kolei. W roku 2014 z Warszawy Centralnej do Krakowa mogliśmy przejechać w czasie 2:25 – obecnie najszybciej ten odcinek pokonamy w siedem minut dłużej. Od 2014 roku znacząco zmalał czas podróży do Gdańska – obecnie tę trasę można pokonać w 2:31, a dziewięć lat temu były to niemal trzy godziny. Warto jednak pamiętać o tym, że czasy przejazdu na trasach do Gdańska i Krakowa były krótsze w 2015 gdy wynosiły odpowiednio 2:37 i 2:15.

Skrócił się także czas przejazdu między Krakowem a Gdańskiem. Dłużej niż w 2014 r. jeździmy pomiędzy Warszawą a Wrocławiem, ale tutaj czas przejazdu zmieniał się znacząco w poszczególnych latach – obecnie są to niemal cztery godziny.

Co z tymi promocjami?

Porównywanie cen bazowych ma oczywiście jedną podstawową wadę – nie tylko za taką cenę można kupić bilety. Przez większość czasu funkcjonowania połączeń kategorii EIP przewoźnik nie dysponował dynamicznym system sprzedaży biletów, a na poszczególne połączenia udostępniana była pula tańszych biletów. W odczuciu wielu pasażerów (niestety przewoźnik nie udostępnia danych) tańsze bilety były łatwo dostępne, o ile wiedziało się, że podróż należy zaplanować z wyprzedzeniem.

W chwili uruchomienia Pendolino przewoźnik szeroko reklamował najtańsze bilety za 49 zł. Dotyczyły one relacji między Warszawą a Krakowem, Katowicami i Trójmiastem.

W maju ubiegłego roku spółka wprowadziła dynamiczny system sprzedaży biletów. Zniknęła gwarancja kupowania tańszych biletów wcześniej – tak lubiana przez wielu pasażerów, a pojawiło się kształtowanie cen w zależności od zainteresowania daną trasą. Teoretycznie bilety na wybrane relacje było można kupić jeszcze taniej (od 19 zł), ale ich pozyskanie było mniej pewne i zostało ograniczone do mniej popularnych godzin odjazdów. To rozwiązanie uzasadnione z punktu widzenia przewoźnika, ale nie zawsze sprzyjające pasażerom.

W przypadku ostatnich zmian w PKP Intercity początkowo mieliśmy problem braku promocji na połączenia obsługiwane przez Pendolino. W połączeniu z dostępnością tanich biletów na inne trasy doprowadziło to do znacznego zróżnicowania cen, ale w kilka dni po wdrożeniu zmian sytuacja się unormowała.

Można także usłyszeć głosy, że nic tak nie zachęca do obniżania cen jak konkurencja. Widać to w Hiszpanii, na trasie między Barceloną a Madrytem. Znaczenie uwolnienia rynku podkreśla stowarzyszenie AllRail, które odniosło się do zmian polityki cenowej PKP Intercity.

Tak kolej nie wygra z samochodem

I tak na dobrą sprawę dopiero tu dochodzimy do sedna całej sprawy. PKP Intercity zdecydowało się na wprowadzenie podwyżek w okresie niepewnym politycznie – rosnące ceny energii jako jedna z podstawowych przyczyn to zrozumiały argument, ale pokazuje on tylko, jak wiele lat w Polsce przespaliśmy.

– Można oczywiście szukać zamiast pociągu EIP tańszych połączeń IC czy TLK, ale dłuższych i często z przesiadkami. Można budzić się po północy na miesiąc przed podróżą i polować na tańsze bilety, ale nie na tym polega poważna polityka zrównoważonego rozwoju transportu – mówił niedawno Adrian Furgalski, prezes zarządu ZDG TOR. Przez ostatnie dekady kolejne rządy zdecydowanie stawiały na rozwój transportu kołowego. Niezmiennie budujemy nowe drogi ekspresowe i autostrady, za które do tego nie pobieramy opłat. Nie udało się nam również zmienić znacząco miksu energetycznego. W efekcie mamy ogromne zapotrzebowanie na ropę i węgiel oraz transport kolejowy, któremu trudno konkurować z drogami. Bez znaczących zmian w polityce transportowej państwa będziemy więc skazani na kolejne podwyżki cen.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5