Narodowy przewoźnik dalekobieżny nie wycofuje się z eksploatacji lokomotyw EP09. PKP Intercity przygotowuje się do kolejnej naprawy P5, podczas której chce ujednolicić serię szybkich elektrowozów.
PKP Intercity wystosowało otwarte zapytanie ofertowe w sprawie kosztów napraw P5 całej serii 46 lokomotyw EP09, które mają być wykonywane od 2023 roku. Jej właściciel zamierza wykorzystać naprawy do ujednolicenia rozwiązań technicznych we wszystkich egzemplarzach.
Silniki pomocnicze asynchroniczne i Flexicoil
Najpoważniejsze zmiany mają nastąpić w układzie napędowym i elektrycznym. PKP IC oczekują zastosowania w układach pomocniczych silników asynchronicznych. Pozostałe silniki mają zostać przezwojone, a ich izolacja – nasycona. Całości dopełni zabudowanie elektronicznej szafy pneumatycznej z systemem przeciwpoślizgowym oraz zabudowa wydajniejszej sprężarki głównej.
Istotne będą też modyfikacje podwozia. Wszystkie EP09 otrzymają usprężynowanie drugiego stopnia ze sprężynami Flexicoil, które dotychczas miała tylko część egzemplarzy. Wózki mają zostać unowocześnione poprzez zamontowanie czujników temperatury maźnic, połączeń z wykorzystaniem gniazd typu Harting i szybkozłączek, nowych filtrów odpowietrzających przekładni głównych oraz układu smarowania kół i piasecznic. Ważną częścią modernizacji – obejmującą zarówno podwozie, jak i pudło – będzie przystosowanie pojazdów do zabudowy elementów pokładowego systemu ETCS.
Dla maszynisty - nowy pulpit i fotel
Wspomniane zmiany w układzie elektrycznym wymuszą zmiany w układzie chłodzenia maszyn elektrycznych i przedziału maszynowego, w tym – modyfikację układu żaluzji na burtach lokomotyw. Na tym jednak zmiany obejmujące pudło się nie skończą. PKP IC zamierza poważnie zmodyfikować kabiny maszynistów poprzez montaż nowych, ergonomicznych foteli i pulpitów, zabudowę nowego oświetlenia LED, nowej izolacji cieplnej i akustycznej (w kabinie i całym pudle) oraz nowego systemu klimatyzacji i ogrzewania. Nowe mają być też prędkościomierze elektroniczne oraz generatory systemu SHP i czuwaka aktywnego.
Drzwi boczne i do przedziału maszynowego mają zostać wymienione na nowe z możliwością doszczelnienia, a okna boczne – na opuszczane. Zmodernizowane pojazdy zyskają też gniazda UIC, możliwość zdalnego zamykania i otwierania drzwi wagonów oraz system monitoringu szlaku (zarówno torowiska, jak i sieci trakcyjnej).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.