PKP Intercity wydaje się być zadowolone z obsługi pociągów Kraków – Zagórz dzierżawionymi spalinowymi zespołami trakcyjnymi. Na kolejne lata planuje rozszerzenie oferty o połączenia Kraków – Nysa – Jelenia Góra/Kudowa-Zdrój.
Od połowy grudnia PKP Intercity, korzystając ze spalinowych zespołów trakcyjnych, których właścicielem jest SKPL, uruchamia dwie pary połączeń Kraków – Zagórz. W pierwszych tygodniach
nie brakowało chętnych do skorzystania z nowej oferty. Zalety wykorzystania jednostek spalinowych
z punktu widzenia Intercity opublikowaliśmy tutaj.
Planują wynajem na kolejne lata
Teraz PKP Intercity opublikowało zapytanie ofertowe (RFI) z prośbą o udzielenie informacji dotyczącej możliwości dzierżawy spalinowych zespołów trakcyjnych (dalej SZT) do obsługi relacji pociągów pasażerskich wraz z zapewnieniem utrzymania technicznego oraz obsługą rewidencką na kolejne trzy lata – począwszy od od 12 grudnia 2021 r., z opcją wydłużenia o jeden rok. PKP IC chce poznać szacunkową cenę netto za pociągokilometr.
Według przedstawionych rynkowi planów PKP Intercity, zamierza zapewnić obsługę pociągów w zakresie drużyn trakcyjnych i konduktorskich (ale ich przeszkolenie będzie leżeć po stronie dostawcy taboru). Przewoźnik zakłada, że prędkość maksymalna (wymagana) powinna wynosić 120 km/h, liczba miejsc siedzących minimum 180, obsługa techniczna pojazdów odbędzie się w Zagórzu i Krakowie.
Nowe pociągi na Magistralę Podsudecką
Bardzo ciekawe są planowane trasy pociągów. Oprócz obsługiwanej obecnie składami SKPL trasy Kraków – Zagórz/Łupków, na której PKP IC zakłada
zakończenie zamknięcia linii 108 i powrót do pełnej oferty na odcinku Krosno – Zagórz, przewoźnik zgłosił zapotrzebowanie na obsługę trasy z Krakowa do Kudowy-Zdroju przez Nysę i Jelenią Górę. Chodzi o utrzymanie obecnej oferty (obsługa pociągiem IC Sudety,
niestety często zastępowanym autobusami) oraz uruchomienie drugiej pary pociągów po linii podsudeckiej z wykorzystaniem linii 287 – na wniosek Ministerstwa Infrastruktury. Na pierwszej trasie zakładane są przebiegi 1000 pckm dziennie, a na drugiej – 1428 pckm dziennie.
Warto przypomnieć, że SKPL
potwierdził zakup 32 pociągów spalinowych DM90. W Holandii miały one jednak tylko 169 miejsc siedzących, w tym 34 składane.