Po raz pierwszy liczba pasażerów narodowego przewoźnika dalekobieżnego przekroczyła – i to zdecydowanie – 60 milionów. Każdy z miesięcy minionego roku był rekordowy pod względem frekwencji. Na rok 2024 PKP Intercity planują duże inwestycje taborowe, w tym – największy przetarg na 23 EZT dużych prędkości.
Podobnie jak wielu innych przewoźników, PKP Intercity zakończyły rok 2023 z wynikiem lepszym, niż w roku poprzednim. – Począwszy od stycznia, kiedy z usług PKP Intercity skorzystało ponad 57% więcej pasażerów, niż w roku 2022, Spółka każdego miesiąca osiągała najlepsze wyniki w swojej historii – podkreśla rzecznik prasowy Cezary Nowak. W lutym przewozy były wyższe rok do roku o 47%, w marcu – o blisko 7%, a w kwietniu – o prawie 17%. W kolejnych miesiącach przyrosty wyniosły: blisko 6% (maj), ponad 12,5% (czerwiec), prawie 9% (lipiec), przeszło 7% (sierpień), niemal 19% (wrzesień), 12,5% (październik), niespełna 9% (listopad) i blisko 15% (grudzień).
Rosną przewozy…
Już 20 listopada roczna frekwencja – po raz pierwszy w dziejach PKP Intercity – przekroczyła granicę 60 mln. Ostateczny wynik przewozowy – 68 mln – jest o 15% lepszy od ubiegłorocznego (
59 mln). Plany spółki na nowy rok to co najmniej 70 milionów pasażerów.
Nasz rozmówca podkreśla, że przewoźnik realizował konsekwentnie strategię biznesową. – W 2023 roku spółka podpisała kontrakty na modernizację oraz zakupy nowoczesnego taboru o łącznej wartości ponad 1,96 mld zł brutto. Od początku realizacji strategii „Kolej Dużych Inwestycji” spółka podpisała umowy na 8,5 mld zł. W wyniku inwestycji z roku na rok coraz więcej połączeń obsługiwanych jest składami o podwyższonym standardzie IC – wylicza. Liczba takich pociągów wzrosła z 274 do 303.
…ale i rekompensata
W rocznym rozkładzie 2023/2024 jazdy liczba uruchamianych dziennie pociągów wyniosła 417 (a wraz z sezonowymi - do 454). Przewoźnik otrzymuje też coraz wyższą rekompensatę z budżetu państwa. – W 2023 roku zawarto aneks do umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich, uzyskując przez to
zwiększenie dofinansowania pociągów objętych umową o 6,5 mld zł – przypomina Nowak.
PKP Intercity zaznacza jednak, że wynik finansowy za 2023 rok będzie dodatni. Według szacunków zysk netto wyniesie ok. 120 mln zł. – Dobra kondycja finansowa spółki oraz rosnące zainteresowanie podróżami sprawiają, że agencja ratingowa Fitch w połowie listopada utrzymała długoterminowy rating dla PKP Intercity w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB+ ze stabilną perspektywą przy założeniach dalszego rozwoju Spółki, który będzie możliwy dzięki kolejnym inwestycjom taborowym i infrastrukturalnym – zaznacza rzecznik.
Tabor i infrastruktura: Jutro Griffiny, dziś – dzierżawione Vectrony
W ubiegłym roku zakończono – między innymi – odbiory
kolejnych 12 zespołów ED160 (dalekobieżnych Flirtów Stadlera), podpisano umowę na dostawę
46 elektrowozów Griffin z Newagu oraz ogłoszono
przetarg na 35 krótkich zespołów hybrydowych. PKP Intercity wydzierżawiły też
lokomotywy Vectron od Kolei Czeskich.
Spółka podpisała też kontrakty na inwestycje infrastrukturalne, warte łącznie prawie 34 mln zł netto. Niektóre z nich zostały już zrealizowane. Należy do nich zrealizowana w ciągu 7 miesięcy budowa ekologicznej,
sezonowej myjni automatycznej w Krakowie. Podobny, ale całoroczny obiekt ma powstać na terenie
modernizowanej stacji postojowej w Przemyślu. Według rzecznika PKP Intercity będzie to największa inwestycja w infrastrukturę spółki w 2024 r.
Wkrótce przetarg na 23 składy KDP
Znacznie ważniejszym wydarzeniem będzie jednak – planowane w najbliższych miesiącach – ogłoszenie przetargu na pojazdy dużych prędkości. – Jeszcze w pierwszym kwartale PKP Intercity ogłosi przetarg na zakup
23 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które będą mogły się rozpędzić do 250 km/h – zapowiada Nowak.
Przewoźnik chce też zamówić 300 nowych wagonów z opcją na kolejne 150 – warunkiem jest jednak uzyskanie zgód korporacyjnych. – Na torach pojawią się już lokomotywy Griffin o prędkości do 200 km/h. Kolejne zmodernizowane wagony pojawią się na torach, co przyczyniać się będzie do poprawy jakości usług. Łączenie, w 2024 roku, Spółka planuje wydatkować na inwestycje ponad 2 mld PLN – zapowiada Nowak.
Będzie więcej rodzajów biletów w kanałach zdalnych
Wiele miejsca rzecznik poświęca przeprowadzonym już i planowanym inwestycjom cyfrowym. W 2023 r. przewoźnik udostępnił
nową aplikację mobilną (ponad 2,7 mln biletów sprzedanych do końca roku), wprowadził możliwość graficznej rezerwacji miejsc w wagonach (z końcem roku
rozszerzoną na wszystkie połączenia krajowe), uruchomił
nowy serwis internetowej sprzedaży biletów (e-IC 2.0) w wersji beta i rozpoczął współpracę z kilkoma partnerami (m. in.
JakDojade.pl). Blisko 75% biletów PKP IC jest dziś sprzedawanych poprzez kanały online.
Plany na kolejny rok to dalszy rozwój aplikacji mobilnej, systemu e-IC 2.0 i innych obszarów cyfrowych. – W aplikacji mobilnej możemy spodziewać się możliwości zakupienia biletów na miejsca sypialne i kuszetki na połączeniach międzynarodowych, a także biletów na połączenia do Ukrainy. Ponadto w aplikacji zostanie niebawem udostępniony formularz, poprzez który pasażerowie będą mogli przekazać zgłoszenie w zakresie podróży bezpośrednio drużynom konduktorskim – mówi Nowak. System sprzedaży internetowej zostanie zaś uzupełniony o możliwość zakupu biletów międzynarodowych, okresowych wraz z pobraniem rezerwacji, a także biletów przesiadkowych (z uwzględnieniem transferu między różnymi stacjami w aglomeracji). Całości dopełni wymiana terminali kasowych, która ma potrwać od jesieni do połowy 2025 r.