W roku 2019 wyniki przewozowe przekroczą 49 milionów pasażerów – przewiduje PKP IC, choć na dokładne podsumowanie trzeba będzie poczekać. Przewoźnik podkreśla skalę i znaczenie inwestycji we wszystkie rodzaje taboru – zarówno wagony, jak i elektryczne zespoły trakcyjne oraz lokomotywy liniowe i manewrowe.
Według danych PKP IC w nowym rozkładzie jazdy każdego dnia na tory wyjeżdża średnio około 400 pociągów spółki. Jest to liczba o kilkanaście większa, niż w poprzednim rocznym rozkładzie. Zwiększanie oferty oznacza też obsługę coraz większej liczby miejscowości, między innymi – za sprawą
wyznaczania dodatkowych postojów. Więcej szczegółów można znaleźć
tutaj.
Statystyki: prawie 50 mln pasażerów
Przewoźnik deklaruje zadowolenie ze statystyk przewozowych. – Tylko trzech miesięcy potrzebowało PKP Intercity, żeby przekroczyć granicę 10 mln pasażerów – podkreśla rzecznik prasowy spółki Katarzyna Grzduk. W pierwszym kwartale 2019 r. pociągami PKP Intercity podróżowało blisko 10,6 mln osób, co oznacza wzrost o 7% w stosunku do pierwszego kwartału poprzedniego roku. W pierwszej połowie 2019 r. skorzystało z nich natomiast
22,8 mln pasażerów – o ponad 1,3 mln więcej, niż w pierwszej połowie 2018 r. Jak podkreśla rzecznik, było to dla spółki najlepsze pierwsze półrocze od 10 lat.
Pierwsze 10 miesięcy również przyniosło wynik przewozowy lepszy o kilka procent od poprzedniego roku (blisko 41 mln pasażerów). – Cały 2019 rok zamkniemy z wynikiem przekraczającym 49 mln przewiezionych osób. Będzie to kolejny rok, w którym odnotujemy wzrost liczby pasażerów – podsumowuje Grzduk.
Tabor: Będą nowe ezt, wagony i lokomotywy
Narodowy przewoźnik dalekobieżny zwraca też uwagę na działania podjęte w celu odnowy taboru. – Ważnym wydarzeniem było podpisanie wartej ponad miliard złotych umowy ze Stadler Polska na dostawę wraz ze świadczeniem usług utrzymania
12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Podpisaliśmy także kontrakt na
modernizację 14 ezt ED74 – przypomina rzecznik. Po realizacji obu kontraktów we flocie PKP IC będzie znajdowało się łącznie 86 nowoczesnych ezt.
Duża część połączeń wciąż będzie jednak obsługiwana składami wagonowymi. PKP IC skorzystały z prawa opcji na zakup dodatkowych 26 nowych wagonów od FPS H. Cegielski (zamówienie zostało
zwiększone do 81 sztuk). „Cegielski” zajmie się również modernizacją 10 wagonów pasażerskich, połączoną z
przebudową na wagony restauracyjne. – Pozwoli to rozszerzyć i podnieść standard świadczonych przez PKP IC usług gastronomicznych – uzasadnia Grzduk. O niedoborze wagonów restauracyjnych w taborze PKP IC
pisaliśmy niedawno.
Kolejny kontrakt zawarty przez PKP IC z FPS H. Cegielski obejmuje modernizację 13 lokomotyw manewrowych SM42. Fabrycznie nowe elektryczne lokomotywy pasażerskie w zwiększonej liczbie dostarczy natomiast Newag: podczas targów Trako 2019 przewoźnik
rozszerzył umowę na zakup 20 lokomotyw Griffin, zamawiając 10 dodatkowych egzemplarzy. Zdaniem przedstawicielki przewoźnika będą to najnowocześniejsze tego typu pojazdy w Polsce.
W nowym roku – dalsze inwestycje
Rozmówczyni RK przypomina też o wprowadzonych w 2019 r. nowych udogodnieniach dla podróżnych. – To chociażby stałe zwiększanie liczby pociągów z dostępem do bezprzewodowego internetu i wdrożenie
graficznej wizualizacji miejsc w elektrycznych zespołach trakcyjnych – podaje przykłady. W pociągach PKP IC zaczęła też być honorowana
aplikacja mObywatel, pozwalająca na potwierdzanie tożsamości za pomocą smartfona.
Według zapowiedzi PKP IC program inwestycyjny będzie kontynuowany w 2020 r. – Podpiszemy kolejne umowy taborowe. Będziemy
unowocześniać wagony, jak również inwestować w zakup i modernizację lokomotyw różnego typu. Sukcesywnie będziemy odbierać pojazdy, które są dla nas produkowane bądź modernizowane w ramach podpisanych już umów – zapewnia Grzduk.
Jak niedawno informowaliśmy, po zakończeniu 4-letniego planu inwestycyjnego, przewoźnik planuje przekonać do swojej oferty 70 mln pasażerów.