Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP Energetyka podsumowuje 2020 rok

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-02-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PKP Energetyka zrobiła wiele, by zabezpieczyć dostawy energii w trudnych warunkach pandemii. W tym czasie szczególnie dbano o pracowników, co zaowocowało rekordowymi wynikami badania zaangażowania. Spółka nie przestała myśleć o przyszłości – kontynuowała inwestycje i wypracowywanie strategii do 2030 r.

W podsumowaniach 2020 r. trudno uciec od tematu pandemii koronawirusa – określone przez nią warunki funkcjonowania gospodarki były najistotniejsze również na kolei, i nie inaczej było w PKP Energetyka. – Naszym priorytetem w kryzysie było zabezpieczenie pracowników przed zakażeniem oraz stworzenie systemu pracy, który wspiera i motywuje – mówi prezes spółki Wojciech Orzech. Samo wyposażenie wszystkich pracowników w całej Polsce w niezbędne środki higieny i ochrony osobistej kosztowało ponad 18 mln zł. Spółka szybko rozpoczęła współpracę z ekspertami, m.in. z Centrum Ratownictwa Medycznego, którzy brali udział w akcjach w pierwszym dotkniętym pandemią w Europie regionie Lombardii. To pozwoliło szybko dostosować sposób funkcjonowania firmy do nowych warunków, wprowadzając nie tylko systemy do pracy zdalnej czy regularnie działający sztab kryzysowy, ale też mechanizmy dwustronnej komunikacji. Tak powstała platforma „Bądźmy w kontakcie”, w ramach której na bieżąco zbierane były opinie od pracowników na temat ich poczucia bezpieczeństwa czy wsparcia przełożonych.

– Reagowaliśmy natychmiast na wszystkie sugestie i propozycje zmian. Zarówno zarząd, jak i menedżerowie zwiększyli swoją dostępność dla pracowników. Odbywały się webinaria, warsztaty, czaty – żadna z wątpliwości nie pozostała bez odpowiedzi – wylicza prezes Orzech, dodając, że dyrektorzy byli w bieżącym kontakcie osobistym (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa) oraz telefonicznym z pracownikami, zwłaszcza przebywającymi na kwarantannie i pracującymi w pełnej izolacji dyspozytorami (Czytelnicy pamiętają, że o poświęceniu „współczesnych latarników” i organizacji ich pracy pisaliśmy już w ubiegłym roku).

PKP Energetyka postawiła na transparentną komunikację, od początku pandemii na bieżąco podając wszystkie dane epidemiczne dotyczące spółki, zobrazowane na wykresach pokazujących trendy, wysyłając komunikaty SMS, otwierając specjalną sekcję dedykowaną pandemii w Intranecie, infolinię i pomoc psychologiczną. I pracownicy to docenili. Jak mówi prezes Orzech, cykliczne badanie zaangażowania pracowników pokazało wzrost o 6 punktów procentowych, z 65% do 71%. - To nasz najwyższy wynik w ciągu ostatnich 5 lat, osiągnięty pomimo pandemii. To także imponujący poziom na szerszym tle firm. Przedsiębiorstwa branżowe osiągnęły w tym samym okresie poziom zaangażowania 45%. W porównaniu do firm z wszystkich sektorów jesteśmy wśród 25% najlepszych organizacji – wylicza prezes, pokazując na potwierdzenie propracowniczego podejścia uzyskany (po raz trzeci z rzędu) certyfikat najlepszego miejsca pracy Top Employer – przyznawany firmom, które spełniają rygorystyczne kryteria w zakresie przyjaznego, bezpiecznego i dającego satysfakcję miejsca pracy.

– Zaangażowanie pracowników było kluczowe dla zapewnienia ciągłości działania infrastruktury krytycznej. Dzięki ogromnemu poczuciu odpowiedzialności pracowników PKP Energetyka wprowadzone procedury zadziałały, a nasza firma świadczyła swoje usługi nieprzerwanie, na bardzo wysokim poziomie. Wyzwaniem, z którym musieliśmy się zmierzyć, było zabezpieczenie stabilności finansowej PKP Energetyka. Kolej bardzo mocno odczuła skutki pandemii, przede wszystkim ze względu na znaczący spadek liczby połączeń osobowych, który w najgorszym momencie sięgnął niemal 50%. Bardzo szybko, praktycznie od momentu pojawienia się pierwszych doniesień o nadchodzącym kryzysie, podjęliśmy szereg działań wyprzedzających, zabezpieczających ciągłość działania i stabilność finansową. Było to dla naszego zespołu ogromne wyzwanie i duży wysiłek. Potrafiliśmy jednak mu podołać. Dziś jesteśmy z tego dumni. Tym bardziej, że spółka nie otrzymała żadnej formy wsparcia kryzysowego – podkreśla prezes Orzech.

Największe inwestycje w historii i nowa strategia

Rok pandemii nie zatrzymał inwestycji w PKP Energetyce; wprost przeciwnie – wydatki na ten cel były wręcz najwyższe w historii firmy – prawie 1 mld zł w stosunku do 400-450 mln rocznie we wcześniejszych latach. – To ogromny sukces całego zespołu, tym bardziej że inwestycje to koło zamachowe polskiej gospodarki, tak bardzo potrzebne przy wychodzeniu z kryzysu. Potrzebne też kolei, bo inwestycje w zwiększenie dostępnej mocy oraz jakość sieci dystrybucyjnej są niezbędne do dalszego rozwoju oferty zarówno przewoźników pasażerskich, jak i towarowych – mówi Wojciech Orzech.

W ramach programu inwestycyjnego spółka jest w trakcie budowy blisko 200 obiektów w całej Polsce, które będą zasilać nowe lub zmodernizowane szlaki kolejowe. – Więcej mocy – to pierwszy filar naszej Strategii 2030, wypracowanej pomimo tak wielu wyzwań w tym szczególnym roku w sposób partycypacyjny, z udziałem ponad 200 kluczowych menadżerów i pracowników spółki ze wszystkich poziomów. Sposób naszej pracy był unikatowy, bo przeprowadzony w 90% on-line, ale bardzo interaktywnie. Włączał w kilkumiesięczny cykl dyskusji o kierunkach rozwoju firmy osoby z całego kraju – mówi prezes. Pozostałe filary strategii na lata 2021-2030, które przedstawiła nam spółka, to: Więcej jakości (koncentracja na kliencie), Więcej zieleni (Program Zielona Kolej) i Więcej zaangażowania pracowników (odpowiedzialna firma).

Dziesięcioletnia strategia ma być główną ramą działań PKP Energetyki w 2021 r. – Nie możemy jednak zapomnieć, że przed nami kolejny trudny rok, w którym będziemy musieli się mierzyć z pandemią koronawirusa i jej skutkami na wielu poziomach. Już od kilkunastu miesięcy musimy funkcjonować w zupełnie nowych warunkach i utrzymujących się restrykcyjnych obostrzeniach, co nieuchronnie prowadzi do narastającego zmęczenia i frustracji. W tej pandemicznej rzeczywistości kluczem do powodzenia działań biznesowych, a jednocześnie największym wyzwaniem, jest utrzymanie wysokiego poziomu zaangażowania pracowników. Dlatego wdrażamy kolejne narzędzia adaptacyjne, pomagające pracownikom dostosować się do panującej, cały czas trudnej sytuacji – tłumaczy prezes PKP Energetyka.

Więcej informacji na temat Strategii 2030 spółki PKP Energetyka już w najbliższym numerze Miesięcznika "Rynek Kolejowy".
Zachęcamy do prenumeraty!
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Obrycki: PKP Energetyka wchodzi w sektor wodorowy

Biznes

Obrycki: PKP Energetyka wchodzi w sektor wodorowy

Jakub Madrjas 13 października 2021

PKP IC zmieni dostawcę energii trakcyjnej?

Biznes

PKP IC zmieni dostawcę energii trakcyjnej?

Jakub Madrjas 09 września 2016

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Obrycki: PKP Energetyka wchodzi w sektor wodorowy

Biznes

Obrycki: PKP Energetyka wchodzi w sektor wodorowy

Jakub Madrjas 13 października 2021

PKP IC zmieni dostawcę energii trakcyjnej?

Biznes

PKP IC zmieni dostawcę energii trakcyjnej?

Jakub Madrjas 09 września 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5