PKP Energetyka S.A. pracuje pełną parą - podaje spółka. W rejonach, gdzie są największe utrudnienia w ruchu kolejowym pracują 23 pociągi sieciowe i ponad 300 osób. Z 73 torokilometrów sieci trakcyjnej usunięto już lód. Jedyną skuteczną metodą jest ręczne usuwanie oblodzenia.
Obecnie w rejonie Częstochowy, Krakowa i Kielc trwa nieustająca walka o możliwie najszybsze udrożnienie szlaków kolejowych. Tylko przez ostatnią noc ponad 300 pracowników i 23 pociągów sieciowych PKP Energetyka S.A. usunęło lód z 73 torokilometrów sieci trakcyjnej.
W chwili obecnej trwają intensywne prace na w okolicach miejscowości Tunel (szlak Warszawa – Kraków). PKP Energetyka S.A. spodziewa się, że prace związane z usunięciem lodu z sieci trakcyjnej potrwają przynajmniej do godzin popołudniowych.
Aby umożliwić tam przewoźnikom kolejowym jazdę z użyciem lokomotyw elektrycznych (obecnie na tym odcinku wykorzystywane są spalinowe) potrzebne jest zakończenie napraw przez miejscowe zakłady energetyczne i przywrócenie przez nich zasilania podstacji trakcyjnych Słomniki (zewnętrzny dostawca prądu dla PKP Energetyka S.A.: ENION) i Tunel (zewnętrzny dostawca prądu dla PKP Energetyka S.A.: PGE).
Szacuje się, że w najtrudniejszych momentach sieć trakcyjna oblodzona była łącznie na 200 km linii kolejowych.