Pomyślnie zakończyły się testy pierwszego "górskiego" pociągu PKP Energetyka S.A. Zmodernizowany pojazd jest już w Zakładzie Południowym, w sekcji Stróże
W środę, 27 stycznia, PKP Energetyka S.A. testowała pierwszy "górski" pociąg sieciowy (PS-00.M/B nr 03). Na odcinku Stróże - Ptaszkowa - Nowy Sącz, a więc najtrudniejszym podjeździe kolejowym w Polsce (około 20 km krętego podjazdu o średnim nachyleniu 20 promili) nowy pojazd sprawdził się wzorowo. Do stacji Ptaszkowa pociąg wjechał z prędkością 50 km/h (z zatrzymania przed pierwszym wzniesieniem) nieprzekraczając dopuszczalnej temperatury pracy silnika.
Obecnie trwa przeszkolenie załogi, która będzie obsługiwać "górski" pociąg. Już wkrótce zostanie skierowany do codziennej pracy w PKP Energetyka S.A. - Zakład Południowy, Sekcja Stróże.
"Górski" pociąg PKP Energetyka S.A. to pierwszy pojazd we flocie PKP Energetyka o takich właściwościach. Większa moc silnika, nowe rozwiązania (zapobiegające zniszczeniu przekładni osiowej) oraz unowocześnienie układu biegowego (poprzez zabudowę półwózków jednoosiowych) to niewątpliwie atuty, dzięki którym pojazd będzie jeszcze bardziej efektywny (mocniejszy i radzący sobie na ciasnych łukach torów) w pracach na południu Polski w trudnych warunkach atmosferycznych.
Pociąg sieciowy PS-00 jest samojezdnym, dwuczłonowym pojazdem kolejowym z napędem. Przeznaczony jest do napraw i konserwacji urządzeń sieci trakcyjnej oraz linii potrzeb nietrakcyjnych. Pojazd wyposażony jest w:
- pomost stałe (z ruchomymi platformami do wieszakowania),
- podest ruchomy (przedłużenie pomostu stałego, z mechanizmem obrotu i systemem zdublowanej blokady zapewniającym bezpieczną pracę w przypadku gdy sieć trakcyjna na torze sąsiednim jest pod napięciem),
- żuraw hydrauliczny (wyposażony w kosz umożliwiający prace na wysokościach),
- dwuramienny korektor położenia sieci (przeznaczony do wykonywania prac przy sieci trakcyjnej jak: profilowanie przewodu jezdnego, liny nośnej, podtrzymanie elementów sieci podczas wymiany konstrukcji wsporczej itp.),
- pantograf kontrolno pomiarowy (wyposażony w elektroniczny pomiar wysokości zawieszenia sieci trakcyjnej),
- rolki wypierania sieci,
- wyciągarki hydrauliczne.
"Górski", zmodernizowany pociąg wyposażony jest w silnik napędowy spalinowy (typu TCD 2015 V084V) o mocy 350 kW.
- Najwyższej jakości sprzęt techniczny to dla nas priorytet - mówi Konrad Tuliński, dyrektor techniczny i członek zarządu PKP Energetyka S.A. - Testy pociągu górskiego, w tak trudnych warunkach, jednoznacznie pokazały, że jest to bardzo dobry wybór. Na pewno dla Zakładu Południowego to nieoceniona pomoc - dodał.
- Jestem przekonany, że zmodernizowany górski pociąg sieciowy będzie wzorowo sprawował się nawet w najtrudniejszych warunkach. Jest silniejszy, lepiej wyposażony i bezpieczniejszy. To dla PKP Energetyka S.A. najlepszy wybór - mówi Krzysztof Komorowski z ZPS w Stargardzie Szczecińskim, przedstawiciel wykonawcy modernizacji.


* Fot. PKP Energetyka.