PKP Energetyka ruszyła z budową trasy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju (SST). Pomorski zakład spółki rozpoczął w lipcu prace elektrotrakcyjne jako podwykonawca firmy Strabag. Inwestorem jest gmina miasto Szczecin, a budowa pierwszego etapu linii SST potrwa dwa lata. W tym czasie konsorcjum zbuduje czterokilometrową trasę od Basenu Górniczego do przyszłej pętli przy ul. Turkusowej.
– Marzenia o szybkim tramwaju spełniają się – powiedział Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. – W 2015 roku mieszkańcy będą mogli korzystać z nowego połączenia tramwajowego między prawobrzeżem i lewobrzeżem Szczecina. Inwestycja skuteczniej połączy komunikacyjnie oba brzegi Szczecina i skróci czas podróży. Tramwaj ma również zmniejszyć liczbę samochodów wjeżdżających do miasta. Dzięki nowemu połączeniu z centrum, znikną też bariery rozwojowe dla terenów miasta po prawej stronie rzeki.
Prace energetyczne obejmą montaż 154 słupów trakcyjnych oraz blisko 9 km tramwajowej sieci trakcyjnej. Zamówienie obejmuje także m.in. sterownie napędów trzech zwrotnic wraz z ogrzewaniem, linie kablowe trakcyjne i sterowniczo-sygnalizacyjne (ok. 20 km) oraz zdalne sterowanie centralną dyspozytornią.
– Inwestor docenił wieloletnie doświadczenie PKP Energetyka – mówił Tadeusz Skobel, prezes zarządu PKP Energetyka. – Od wielu lat działamy nie tylko na rynku kolejowym, ale wykonujemy projekty infrastrukturalne wymagające specjalistycznej wiedzy i sprzętu. Ten projekt jest dla nas tym bardziej cenny, że przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców Szczecina – dodał.
Inwestycja cieszy się ogromnym zainteresowaniem szczecinian. Specjalnie na potrzeby budowy linii SST zostanie też przesunięta o kilkadziesiąt metrów zabytkowa willa Gruenberga, przedwojennego producenta organów.