Zakończone w ubiegłym roku inwestycje pozwolą na usprawnienie zarządzania dostawami energii dla kolei oraz wyeliminują większość awarii – mówi w rozmowie z RK prezes Grupy Kapitałowej PKP Energetyka Wojciech Orzech. Zapowiada też dalszą współpracę z innymi firmami kolejowymi w celu poprawy wpływu kolei na środowisko. Jednocześnie krytykuje ustawę zamrażającą ceny energii elektrycznej, która – w jego ocenie – przyniosła straty całej branży energetycznej.
Jakie wydarzenia były dla Spółki najważniejszymi w kończącym się roku?
W 2019 najbardziej odczuwalna dla branży energetycznej była ustawa zamrażająca ceny energii. Wydaje się, że tegoroczne doświadczenia wyraźnie pokazały, jak kluczowa jest stabilność i przewidywalność w tym obszarze.
Dla PKP Energetyka ten rok to zakończenie głównego etapu tworzenia Inteligentnego, Zintegrowanego Systemu Zarządzania Dystrybucją Energii dla Kolei. Składa się on z kilku powiązanych ze sobą warstw z wieloma funkcjonalnościami, w tym m. in.: cyfrowej mapy majątku, architektury IT, mechanizmów zarządzania dystrybucją energii i zasobami. Efektem jest spadek wskaźnika SAIDI [przeciętnego systemowego czasu trwania przerwy długiej w dostawach energii – przyp. RK] z ponad 400 do poniżej 170 minut. System już został dostrzeżony na rynku: m. in. na targach Trako odebraliśmy nagrodę w kategorii „najbardziej innowacyjne rozwiązanie w zakresie infrastruktury dla kolei”.
Równocześnie ostatnie 12 miesięcy to konsekwentna realizacja megaprojektu MUZa. Zbudowaliśmy lub zmodernizowaliśmy 32 obiekty, wszystkie zrealizowaliśmy w budżecie i w terminie, a jedną – z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Sprawność inwestycyjna, z jaką dziś jesteśmy w stanie realizować skomplikowane i napięte harmonogramowo projekty, to efekt stworzenia dedykowanego, prężnego, blisko 800-osobowego zespołu planującego, nadzorującego i realizującego wszystkie elementy harmonogramowe i techniczne każdej inwestycji w oparciu o szereg technologicznych i zarządczych rozwiązań spełniających standardy m. in. IPMA, Prince2 czy Agile PM. Inwestycje są przeprowadzane w oparciu o wspomniany unikatowy System Zarządzania Dystrybucją Energii dla Kolei, a każdy nowy element ma wbudowaną integralność z tym Systemem, bez której nie jest możliwe podnoszenie niezawodności dostaw energii dla pociągów. Jesteśmy tym bardziej dumni, że nasze podejście jest doceniane przez ekspertów, takich jak prof. Bent Flyvbjerg z Uniwersytetu w Oxfordzie.
Jakie działania podejmuje PKP Energetyka, by poprawić efektywność energetyczną kolei jako całości?
W zakresie utrzymania sieci trakcyjnej cieszymy się z zaufania, jakim na kolejne 4 lata obdarzył nas nasz główny klient – PKP PLK. Podpisanie umowy utrzymaniowej, obejmującej świadczenie usług utrzymania sieci trakcyjnej dla PKP PLK, jest zwieńczeniem dotychczasowej, partnerskiej współpracy naszych firm, w wyniku której w ostatnich latach liczba awarii, zależnych od urządzeń sieci trakcyjnej zmniejszyła się dziesięciokrotnie.
Warto wspomnieć również o inicjatywie
Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, które rozpoczęło działalność w marcu 2019 roku. To wyjątkowe przedsięwzięcie jednoczące całą branżę w realizacji projektów podnoszących efektywność energetyczną kolei. To ewenement w skali kraju, żeby prawie 70 firm z sektora spotykało się regularnie w ciągu roku i wspólnie podejmowało decyzje i konkretne działania na rzecz oszczędniejszego zużywania energii, a w konsekwencji – mniejszej emisji dwutlenku węgla.
Czy był to rok udany pod względem obrotów i wyniku finansowego? Jakie zmiany nastąpiły pod tym względem w porównaniu do poprzednich lat?
Wynik finansowy tego roku został znacznie zaburzony przez negatywne skutki ustawy zamrażającej ceny prądu. Za tę interwencję zapłaciły w dużej mierze przedsiębiorstwa energetyczne. Tych strat nie da się łatwo odrobić. Jednocześnie, dzięki wysiłkowi całego Zespołu i rzetelnej pracy w pozostałych obszarach działalności, firma jest w stabilnej kondycji finansowej, z zabezpieczonymi funduszami na długoterminowe inwestycje w infrastrukturę i kompleksowe systemy, dzięki którym rośnie niezawodność dostaw energii dla kolei.
Jakie są plany rozwoju PKP Energetyka na najbliższe lata?
Kończąc w tym roku najważniejszy etap rozwijania Inteligentnego, Zintegrowanego Systemu Zarządzania Dystrybucją Energii dla Kolei, chcemy jednocześnie rozpocząć nowy rozdział. Cztery lata temu, na początku transformacji spółki, wiedzieliśmy, że energetyka kolejowa musi się zmienić po to, żeby dziś móc zmierzyć się z wyzwaniami klimatycznymi, zgodnie z zasadą 3D – Digitalizacja, Decentralizacja i Dekarbonizacja. Dziś branża kolejowa zrzeszona w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei zgłasza nam postulat tworzenia wspólnie kolei opartej na odnawialnych źródłach energii, dbającej o środowisko naturalne i przyciągającej do siebie pokolenia pasażerów przywiązujących wagę do zrównoważonego rozwoju naszego kraju. Dlatego w PKP Energetyka rozpoczynamy program „Zielona Kolej”. Jego celem jest dojście do ponad 80% czystej energii w latach 2030-35. U progu 2020 roku nasza sieć dystrybucyjna jest w pełni gotowa na podłączenie i bilansowanie rozproszonych źródeł energii, co daje realną perspektywę zmiany kolei w nieemisyjny środek transportu.