„Dziennik Gazeta Prawna” informuje, że PKP Energetyka koncentruje się na wzmocnieniu zasilania kolejowej sieci trakcyjnej na linii E65 z Gdańska do Warszawy i Centralnej Magistrali Kolejowej między Warszawą a Krakowem i Katowicami. Tą linią w grudniu 2014 mają kursować pocągi Pendolino zamówione przez PKP Intercity.
Środki PKP Energetyki zostały „przesunięte” z budowy trzech elektrociepłowni gazowych i czterech bioelektrowni na przebudowę sieci energetycznej, bez której pendolino nie rozpędzi się na CMK do 200 km/godz. i nie będzie w stanie osiągnąć optymalnych przyspieszeń – czytamy w „DGP”.
Testy Pendolino mają rozpocząć się w sierpniu, a inwestycje PKP Energetyki są dopiero na etapie prac projektowych i umów na dostawy specjalistycznych urządzeń. Jak ustalił „DGP” presja z Grupy PKP na spółkę córkę jest gigantyczna.
Prezes PKP Energetyka Tadeusz Skobel zapewnia jednak na łamach „DGP”, że do maja 2015 r. trasa pomiędzy Trójmiastem a Śląskiem zostanie dostosowana do kursowania pendolino. Dodał również, że najwięcej trudności mogą sprawić nie kwestie techniczne, a pozyskiwanie gruntów.
„Dziennik Gazeta Prawna” informuje, że przeciwko inwestycji przemawia też wewnętrzna statystyka PKP, według której duże inwestycje infrastrukturalne mają co najmniej roczne opóźnienie.
Całość artykułu
Regularne kurowanie wszystkich 20 pociągów Pendolino zamówionych przez PKP Intercity ma rozpocząć się w grudniu 2014 r. Spółka nie wyklucza jednak, że pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowoczesnych składów wcześniej, gdyż spółka będzie chciała przeprowadzić jazdy testowe z pasażerami przed tym terminem.
– Na CMK od grudnia 2014 r. czasy jazdy, które były założone w studium wykonalności dla dla pociągów Pendolino, czyli z Warszawy do Krakowa 2 godz. 15 min i z Warszawy do Katowic 2 godz. 10 min, zostaną osiągnięte. Od grudnia 2015 roku sądzę, że te czasy jeszcze poprawimy – zapewnia w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Andrzej Massel, wiceminister transportu.