Zmiany dotyczące energetyki na polskiej kolei nie ograniczają się do elektryfikacji kilku nowych odcinków – przekonywał na Kongresie Kolejowym członek zarządu PKP Energetyka Leszek Hołda. Wskazywał na dużą rolę modernizacji istniejącej infrastruktury. Jednym z najważniejszych osiągnięć spółki jest natomiast znaczące obniżenie liczby awarii wynikających ze stanu technicznego sieci, co ma wynikać z wdrożenia nowych rozwiązań informacyjnych i komunikacyjnych oraz nowych procedur operacyjnych.
– Mamy nadzieję, że dołożymy swoje pięć groszy do powodzenia Krajowego Programu Kolejowego, aktywnie uczestnicząc w elektryfikacji linii kolejowych – mówił na tegorocznym Kongresie Kolejowym Leszek Hołda, członek zarządu spółki PKP Energetyka. Wskazywał, że praktycznie ukończyła się już elektryfikację odcinka linii nr 278 pomiędzy Węglińcem a Zgorzelcem. – Trwają zaś prace na linii nr 71 Rzeszów – Ocice – relacjonował.
Modernizacja linii kolejowej wiąże się ze zmianą potrzeb energetycznych
– Najważniejszy i strategiczny dla nas projekt związany jest natomiast z modernizacją sieci zasilania polskiej kolei. W tej perspektywie [finansowej UE] zrealizowane będzie ok. 200 obiektów, co oznacza wydatek ok. 3 mld zł. To odpowiedź na modernizacje linii koejowych, które niejako wymuszają zmianę parametrów związanych z zasilaniem – tłumaczył. Zapewnił przy tym, że wszystkie prace w tym zakresie prowadzone są zgodnie z harmonogramem.
Deklarował on, że po zakończeniu bieżącej perspektywy budżetowej 2014 – 2020 ok. 70 proc. infrastruktury związanej z zasilaniem kolei będzie zmodernizowane. Podkreślił, że to ważny argument w dyskusjach o ewentualnym przejściu na inny system zasilania. Przypomniał bowiem, że takie propozycje padają w związku z planami dotyczącymi Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Lepsze i nowocześniejsze zarządzanie dało skokowy spadek liczby awarii
Przedstawiciel PKP Energetyki dużo miejsca w swoim wystąpieniu poświęcił także kwestii wykorzystywania istniejącej infrastruktury. – Kluczowa jest tu kwestia doskonałości operacyjnej – ocenił i podkreślił rolę zmian technologicznych, jakie przeprowadził w ostatnich latach dostawca energii. – Dziś możemy pochwalić się np. tym, że działa Centrum Monitoringu Sieci Trakcyjnej. Dzięki niemu widzimy wszystkie zadania, jakie są realizowane na danej linii przez naszych pracowników. Ci wychodzą do pracy wyposażeni w smartfon, na którym wskazane są szczegóły zadania. Widzimy pozycję każdego pociągu sieciowego i każdej brygady. To daje możliwość monitorowania sprawności realizacji prac. W ten sposób definiujemy 11 tys. zadań tygodniowo. Również przez smartfon nasz klient ma możliwość zgłaszania wszelkich usterek – opisywał. Podobny system pomaga spółce w gospodarce taborem.
Efektem jest w opinii Leszka Hołdy radykalny spadek liczby awarii na sieci trakcyjnej wynikających z jej stanu technicznego z ok. 300 rocznie w 2016 r. do 114 w 2017 r. i 30 w 2018 r. Przekonywał on jednocześnie, że elektrydikacja linii to nie tylko mało awaryjny, ale i stosunkowo dostępny i sprawdzony sposób na osiągnięcie niskoemisyjności przewozów. – Kolej może stać się kręgosłupem systemu opierającego się na elektromobilności – ocenił.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.