Polskie Koleje Państwowe S.A. w ciągu ostatnich dwóch lat przeprowadziły w całej Polsce 307 przetargów na sprzedaż nieruchomości. W ich wyniku 154 obiekty znalazły nowych właścicieli.
Wpływy z tego tytułu wyniosły około 167 mln zł.
Plan zakładał, że w 2009 roku uda się uzyskać 600 mln zł ze sprzedaży zbędnych nieruchomości kolei. Już dawno wiadomo, że to nierealny plan - sytuacja na rynku nieruchomości zmieniła się diametralnie.
Prawdziwą perełką w ofercie PKP będzie 24-hektarowa działka w Warszawie tzw. Odolany. Jeszcze w ubiegłym roku ten grunt wart był blisko 500 mln zł. Teraz, gdy ceny nieruchomości spadły, wartość tego terenu na Woli jest niższa, ale jego główną zaletą i tak jest atrakcyjna lokalizacja oraz wstępne przeznaczenie.
Kolejarze zamierzają na Odolanach wybudować biurowce, nowoczesne kompleksy przesiadkowe jak również…mieszkania. PKP rozstrzygnęły konkurs na projekt zagospodarowania i zabudowy terenu. Zwycięską koncepcję przygotowała pracownia APA Kuryłowicz & Associates Sp. z o.o.
- Inwestycja będzie realizowana w najlepszym momencie, kiedy poprawi się sytuacja na rynku warszawskich nieruchomości – zapewnia Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP S.A. – Na razie zaczęliśmy przygotowanie nieruchomości do przekształceń i uzyskania pozwoleń na budowę – dodaje. PKP S.A. złożyły w ratuszu wniosek o wydanie warunków zabudowy dla inwestycji. Wydanie WZ może trwać rok, a nawet dwa lata.
W I etapie budowy, która ruszy w ciągu 4-5 lat, ma powstać kilkaset mieszkań, a na całym terenie – ok. 2 tysięcy. – PKP nie prowadziła wcześniej tego typu inwestycji na terenach kolejowych – zaznacza Michał Wrzosek – Przyjęliśmy procedurę umożliwiającą współpracę z innymi podmiotami zainteresowanymi działalnością developerską na gruntach należących do PKP – dodaje.
O zabudowie działki na Odolanach kolejarze mówią już od dawna. Już w maju 2006 r. podpisali list intencyjny o chęci założenia spółki deweloperskiej z firmą PKO Inwestycje, deweloperską spółką-córką banku PKO. Umowę podpisali w 2007 r. Minęły kolejne dwa lata, spółki nie powołano. Teraz kolejarze mówią, że spółkę celową założą po uzyskaniu warunków zabudowy - być może nawet za dwa lata.
PKP S.A. jest potentatem ze względu na zasób posiadanych nieruchomości. W wyniku trwającej restrukturyzacji PKP S.A. nie prowadzi już kolejowej działalności przewozowej, ale zarządza nieruchomościami, w tym dworcami kolejowymi. Wolne tereny PKP S.A. to około 15 tysięcy hektarów gruntów.