Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Cargo zwolniło 3665 pracowników. Koniec zwolnień grupowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
07-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP Cargo

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Cargo zwolniło 3665 pracowników. Koniec zwolnień grupowych
fot. PKP Cargo
31 października tego roku spółka PKP Cargo w restrukturyzacji zakończyła trwający od połowy 2024 roku proces zwolnień grupowych, w wyniku którego zatrudnienie zmniejszyło się o liczbę 3665 pracowników. Z tej grupy 2515 osobom wypowiedziano umowy o pracę, natomiast z innych przyczyn z firmy odeszło 1150 pracowników. Na dzień 4 listopada 2024 roku PKP Cargo w restrukturyzacji zatrudnia nieco ponad 10 tys. pracowników.

Przeprowadzony proces zwolnień grupowych był jednym z kluczowych działań restrukturyzacyjnych, które spółka zrealizowała w tym roku w ramach postępowania sanacyjnego. Wcześniej, w czerwcu 2024 roku, uruchomiono kierowanie pracowników na tzw. nieświadczenie pracy, które niestety potwierdziło zidentyfikowany wcześniej znaczny przerost zatrudnienia w spółce. Mimo, że ponad 20 proc. załogi PKP Cargo (prawie 2,5 tys. pracowników) w czerwcu i lipcu 2024 roku nie świadczyło aktywnie pracy to nie odnotowano spadku przewożonej masy towarowej, ani też innych poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu organizacji. Wyniki tzw. nieświadczenia pracy potwierdzały zasadność i możliwość przeprowadzenia dalej idących działań w obszarze pracowniczym.

– Gdy razem z pozostałymi członkami obecnego zarządu objęliśmy swoje funkcje w kwietniu 2024 roku w PKP Cargo było zatrudnionych blisko 14 tysięcy pracowników. Szybko postawiliśmy diagnozę, że spółka jest przeetatyzowana i firma, którą pozostawili nam poprzednicy nie posiada po prostu pracy dla tylu osób. Błędne zarządzanie i bierność poprzednich zarządów w pozyskiwaniu kontraktów m.in. na rok 2024, a także obecna i prognozowana na najbliższe lata sytuacja na rynku przewozów towarowych zmusiły nas do podjęcia tych niezwykle trudnych decyzji i przeprowadzenia zwolnień grupowych. Naszym celem było uratowanie ponad 10 tys. potrzebnych miejsc pracy – wyjaśnił dr Marcin Wojewódka, p.o. prezesa zarządu PKP Cargo w restrukturyzacji.

Zwolnienia grupowe zostały zapoczątkowane złożeniem na początku lipca 2024 roku organizacjom związkowym zawiadomień, które rozpoczęły 20-dniowy proces konsultacji. W zawiadomieniach wskazano maksymalną liczbę 4142 pracowników, którzy zostaną objęci zwolnieniami grupowymi.

Zgodnie jednakże z nieformalnymi uzgodnieniami dokonanymi między zarządem PKP Cargo w restrukturyzacji a większością związków zawodowych działających w spółce ustalono, że maksymalny limit 4142 osób będzie mógł zostać pomniejszony. Od tej liczby odejmowano bowiem pracowników, którzy w okresie przeprowadzanych zwolnień kończyli pracę z przyczyn innych niż restrukturyzacja firmy. Chodzi o przypadki, gdy rozwiązanie umowy nastąpiło w związku z przejściem na emeryturę lub rentę, wypowiedzenie umowy o pracę przez samego pracownika czy też podpisanie porozumienia o rozwiązaniu umowy o pracę poza procesem zwolnień grupowych. Z tych innych przyczyn doszło do rozwiązania umów o pracę z grupą 1150 pracowników.

Po dokonanym, zgodnie z kryteriami zapisanymi w regulaminie zwolnień grupowych, doborem pracowników do zwolnień, w sierpniu oraz wrześniu 2024 roku wręczono 2515 wypowiedzeń. Wypowiedzenie umów o pracę oznaczało ich rozwiązanie (z zastosowaniem skróconego okresu wypowiedzenia) co do zasady z dniem 31 października 2024 roku.

– W związku z działaniami restrukturyzacyjnymi i uruchomieniem zwolnień grupowych, spółka przygotowała kompleksowy program wsparcia dla pracowników odchodzących z firmy. Chcieliśmy pomóc pracownikom w odnalezieniu się na rynku pracy i zwiększyć ich szanse na znalezienie nowego zatrudnienia. W ciągu ostatnich kilku miesięcy zarząd spółki podpisał 17 listów intencyjnych dotyczących zatrudnienia pracowników PKP Cargo w restrukturyzacji. Ta inicjatywa jest pierwszym programem o takiej skali w naszym kraju. Porozumienia ze spółkami kolejowymi, transportowymi, ale także spoza branży udostępniły prawie 2,5 tys. miejsc pracy dla naszych pracowników. Mamy nadzieję, że duża część naszych byłych pracowników skorzysta z tych unikalnych możliwości – powiedziała Martyna Gileta, dyrektor Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi PKP Cargo w restrukturyzacji.

W momencie uruchomienia procesu zwolnień grupowych - 3 lipca 2024 roku PKP Cargo zatrudniała 13711 pracowników w ramach ośmiu wewnętrznych pracodawców (7 zakładów i centrala). Liczba ta zmniejszyła się w ciągu czterech miesięcy do 10046 pracowników. To oznacza, że stan zatrudnienia zmniejszono o 3665 pracowników, z czego umowy o pracę w ramach zwolnień grupowych wypowiedziano grupie 2515 pracowników, a z innych przyczyn rozwiązano umowę o pracę z grupą 1150 pracowników.

Stan zatrudnienia uległ zmniejszeniu o 27 proc. Zmniejszenie zatrudnienia powinno przynieść w najbliższych miesiącach wymierne oszczędności w zakresie kosztów pracowniczych w spółce. Wielkość tych oszczędności w skali roku zostanie oszacowana w najbliższych tygodniach i przedstawiona w odpowiedni sposób do wiadomości publicznej zgodnie z regulacjami obowiązującymi w PKP Cargo w restrukturyzacji jako spółki notowanej na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy infrastruktura szynowa może być ekologiczna?

Infrastruktura

Czy infrastruktura szynowa może być ekologiczna?

KZN Bieżanów/Contrack 13 listopada 2024

Qemetica Cargo: Jesteśmy elastyczni i efektywni

Biznes

Qemetica Cargo: Jesteśmy elastyczni i efektywni

Łukasz Malinowski 13 listopada 2024

Wyborski: PKP PLK zacznie zlecać prace utrzymaniowe

Infrastruktura

Wyborski: PKP PLK zacznie zlecać prace utrzymaniowe

Łukasz Malinowski 13 listopada 2024

Zobacz również:

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Biznes

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Roman Czubiński 12 listopada 2024

PKP Cargo: Konkurs na członków zarządu

Prawo i polityka

PKP Cargo: Konkurs na członków zarządu

Roman Czubiński 08 listopada 2024

Pozostałe z wątku:

Czy infrastruktura szynowa może być ekologiczna?

Infrastruktura

Czy infrastruktura szynowa może być ekologiczna?

KZN Bieżanów/Contrack 13 listopada 2024

Qemetica Cargo: Jesteśmy elastyczni i efektywni

Biznes

Qemetica Cargo: Jesteśmy elastyczni i efektywni

Łukasz Malinowski 13 listopada 2024

Wyborski: PKP PLK zacznie zlecać prace utrzymaniowe

Infrastruktura

Wyborski: PKP PLK zacznie zlecać prace utrzymaniowe

Łukasz Malinowski 13 listopada 2024

Zobacz również:

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Biznes

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Roman Czubiński 12 listopada 2024

PKP Cargo: Konkurs na członków zarządu

Prawo i polityka

PKP Cargo: Konkurs na członków zarządu

Roman Czubiński 08 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5