PKP Cargo ogłosiło duży przetarg na lokomotywy sześcioosiowe. Zamówienie ma objąć aż 31 elektrowozów. Faworytem postępowania wydaje się Newag z lokomotywą Dragon 2.
PKP Cargo poinformowało o wszczęciu postępowania, którego przedmiotem są dostawy fabrycznie nowych sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych zgodnych z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI). Postępowanie będzie wieloetapowe. W I etapie w trybie przetargu PKP Cargo chce wybrać dwóch wykonawców, którzy przejdą do etapu negocjacji. W drugim etapie będzie można poprawić parametry oferty – czyli obniżyć cenę, bo jest ona jedynym kryterium wyboru dostawcy. Termin składania ofert upływa 23 maja.
Newag faworytemPrzedmiotem zamówienia jest dostawa 31 fabrycznie nowych sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych do prowadzenia ciężkich składów towarowych o prędkości maksymalnej 120 km/h. Podzielono je na dwie części. Pierwszą jest dostawa siedmiu elektrowozów do prowadzenia pociągów na terytorium Polski wyposażonych w moduł dojazdowy, a drugim – 24 lokomotyw dwusystemowych (z systemami 3kv DC użytkowanym w Polsce i 25 kV AC używanym m.in. w Czechach), posiadających dopuszczenie w Polsce, Czechach i na Słowacji.
Zamówienia w takiej skali nie było od 2012 roku, kiedy polski oddział DB Cargo (wówczas DB Schenker) zamówił 23 lokomotywy Vectron. Tym razem chodzi jednak o lokomotywy sześcioosiowe – takie jak Dragon z Newagu. PKP Cargo
kupiło już zresztą trzy takie maszyny. Jak udało nam się potwierdzić, Newag jest bardzo zainteresowany udziałem w postępowaniu. Jest też zdecydowanym faworytem, bo
jako jedyny produkuje sześcioosiowe elektrowozy zgodne z TSI.
Najpierw na polskie tory, a potem do Czech i SłowacjiWedług dokumentacji siedem lokomotyw do obsługi przewozów w Polsce ma zostać dostarczonych bardzo szybko, bo w ostatnich trzech miesiącach tego roku. Będą stacjonować we Wrocławiu. Cała druga, "międzynarodowa" część zamówienia ma być dostarczana do Czechowic-Dziedzic od lipca 2021 do czerwca 2022 roku w tempie dwóch elektrowozów miesięcznie.
Lokomotywy mają być objęte trzyletnią gwarancją, a producent ma dostarczyć pakiet antyawaryjny. PKP Cargo chce, żeby pojazdy były wyposażone m.in. w systemy monitoringu szlaku, pomiaru zużycia paliwa online (w części I zamówienia) i pozycjonowania GPS.
Inwestycje w PKP Cargo
Niedawno rada nadzorcza PKP Cargo
wyraziła zgodę na zaciągnięcie kredytów inwestycyjnych przez spółkę w wysokości pół miliarda złotych. Przewoźnik będzie przywracał do eksploatacji odstawione lokomotywy,
zmodernizuje lokomotywy SM42 do 6D i
kupi kolejne platformy. PKP Cargo
chce też uruchomić produkcję wagonów wspólnie z ARP.