PKP Cargo chce segment przewozu gazu LNG specjalnymi izokontenerami kolejowymi. Na razie jednak koszty są zbyt wysokie i potencjalny klient - PGNiG - nie zdecydował się na uruchomienie regularnych przewozów.
W 2019 roku PGNiG Obrót Detaliczny i PKP Cargo
podpisały list intencyjny, zakładający współpracę w zakresie rozwoju usługi transportu kolejowego skroplonego gazu ziemnego (LNG). Do tego projektu nawiązał w ubiegłym tygodniu prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz. - PKP Cargo zamierza rozwijać segment przewozu gazu LNG specjalnymi izokontenerami kolejowymi. Do realizacji tego przedsięwzięcia potrzebny jest wzrost zapotrzebowania ze strony PGNiG - poinformował prezes przewoźnika.
Na razie koszty przewozu LNG są koleją zbyt wysokie...
Poprosiliśmy obie strony o bardziej szczegółowe wyjaśnienia. Jak się okazuje, na razie przewozy kolejowe gazu LNG nie będą rozwijane. - PGNiG bada możliwość realizacji transportu LNG koleją. Z analiz wynika jednak, że w tym momencie transport kolejowy jest droższy niż w przypadku autocystern drogowych. Nie wykluczamy jednak, że w przyszłości będziemy mogli rozwinąć ofertę również o transport LNG koleją - stwierdza biuro prasowe spółki Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. - Podstawowym warunkiem jest opłacalność kosztowa takiego rozwiązania - podkreśla przedstawicielstwo PGNiG.
Piotr Czartoryski-Sziler z biura prasowego PKP Cargo potwierdza, że w tej chwili koszty transportu kombinowanego gazu skroplonego są zbyt wysokie, i dlatego PGNiG nie zdecydowało się na uruchomienie regularnych przewozów. - To w dużym stopniu dlatego, że terminal w Świnoujściu nie ma jeszcze infrastruktury niezbędnej do obsługi cystern kolejowych, co wymusza dodatkowy przeładunek z samochodów na pociągi - wyjaśnia Czartoryski-Sziler.
Szansą duże zakładyBiuro prasowe PGNiG podkreśla, że chce "w pełni wykorzystywać potencjał biznesowy związany z szerokim dostępem do skroplonego gazu ziemnego (LNG), który zapewnia Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu". - Aktualnie skroplony gaz odbierany z terminalu jest transportowany z wykorzystaniem autocystern drogowych. To efektywne kosztowo rozwiązanie umożliwia elastyczne dostawy do odbiorców na terenie całego kraju. Dzięki temu skroplony gaz ziemny jest wykorzystywany jako ekologiczne paliwo w przemyśle, umożliwia rozwój średniego i małego biznesu na terenach, gdzie nie ma gazu sieciowego, a także znajduje zastosowanie w ciężkim transporcie kołowym i zasila autobusy miejskie - informuje biuro prasowe dodając jednak, że transport koleją może zyskać przewagę nad transportem drogowym np. w przypadku dostaw do dużych zakładów produkcyjnych lub elektrociepłowni, gdzie zapotrzebowanie dobowe wynosi kilkuset ton LNG na dobę).
Na świecie nie brakuje przypadków przewożenia gazu LNG koleją. Jednym ze stosowanych rozwiązań są specjalne wagony-cysterny kolejowe; jak jednak wskazuje jak wskazuje Piotr Czartoryski-Sziler z PKP Cargo, nie są one powszechnie dostępne, a w dodatku koszt ich zakupu jest wysoki. - Drugim rozwiązaniem są tank-kontenery - wyjaśnia.