Umowa na naprawę lokomotyw spalinowych serii ST44 to nie jedyny kontrakt podpisany dziś przez Pesę i PKP Cargo. Przewoźnik podpisał też umowę na dzierżawę od należącej do Pesy i PFR spółki Rail Capital Partners lokomotywy Gama z modułem dojazdowym.
Jak
informowaliśmy wcześniej, Pesa Bydgoszcz podpisała dziś kontrakt z PKP Cargo na modernizację 38 lokomotyw serii ST44 oraz list intencyjny w sprawie budowy lokomotywy dwunapędowej oraz autonomicznej. W wyniku przeprowadzonych napraw na piątym poziomie utrzymania lokomotywy ST44 otrzymają m.in. nowy silnik, dający znaczne oszczędności w zużyciu oleju napędowego i oleju silnikowego. Zakres naprawy obejmuje również kompleksową modernizację kabiny maszynisty. – PKP Cargo konsekwentnie kontynuuje proces modernizacji taboru. W wyniku realizacji podpisanej dziś umowy spółka będzie posiadała łącznie 89 lokomotyw ST44 zestandaryzowanych pod względem konstrukcyjnym. Modernizacja lokomotyw spalinowych umożliwi nam tworzenie lepszej oferty i dalsze optymalizowanie przewozów w okresie trwających intensywnych prac na liniach kolejowych – podkreślił Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.
– Mamy satysfakcję, że możemy kontynuować proces modernizacji lokomotyw spalinowych serii ST44 dla PKP Cargo. W latach 2008-2012 zmodernizowaliśmy już ponad 100 sztuk tych pojazdów, w tym 51 dla Cargo. Zdobyte w tym okresie doświadczenie, a także stosowane przez nas nowoczesne technologie i profesjonalna załoga są gwarantem pełnego i terminowego wywiązania się z zawartej umowy – zaakcentował Krzysztof Sędzikowski, prezes Pesy.
Jest umowa na dzierżawę GamyPrzewoźnik poinformował, że w celu "optymalizacji procesu przewozów w niektórych relacjach" jest zainteresowany wykorzystaniem lokomotyw elektrycznych wyposażonych w tzw. spalinowy moduł dojazdowy – niewielkiej mocy agregat prądotwórczy, służący do zasilania lokomotywy zamiast zasilania z sieci trakcyjnej, pozwalający na prowadzenie pociągów na krótkich odcinkach niezelektryfikowanych linii bocznic kolejowych (przede wszystkim realizacji prac manewrowych przy załadunku oraz rozładunku na bocznicach kolejowych klientów).
W podpisanej umowie z
Rail Capital Partners – spółki utworzonej przez Pesę oraz Państwowy Fundusz Rozwoju w celu wynajmu lokomotyw produkowanych przez Pesa Bydgoszcz (tzw. pool taborowy) – PKP Cargo w formie krótkiego (jednomiesięcznego) pilotażu wydzierżawi jedną lokomotywę typu 111Ed (z rodziny lokomotyw Gama) z modułem dojazdowym. Przewoźnik informuje, że celem jest przeprowadzenie testów oraz oceny przydatności tego typu pojazdów do realizowanych przez spółkę przewozów towarowych.
Ku współpracy krajowych producentów i przewoźników
– To dla nas bardzo ważny moment, rozpoczynamy współpracę z PKP Cargo, największym polskim przewoźnikiem towarowym. Wspólne przedsięwzięcie PFR i Pesa, czyli pool taborowy RCP, temu właśnie ma służyć – współpracy krajowych producentów i przewoźników. Jestem przekonany, że to początek długiej, wspólnej drogi naszych firm – podkreślił Ireneusz Kozłowski, prezes RCP. Więcej o działalności poolu taborowego Pesy i PFR
pisaliśmy w naszej relacji z targów Trako, gdzie prezentowana była właśnie Gama 111Ed.
Jak
informowaliśmy przed miesiącem, Pesa i Polski Fundusz Rozwoju uzgodniły, że PFR obejmie pakiet kontrolny akcji producenta (reszta pozostanie w rękach dotychczasowych właścicieli). Według nieoficjalnych informacji "RK" chodzi o ok. trzy czwarte akcji Pesy.