Największy polski kolejowy przewoźnik towarowy usiłuje poprawić swój wpływ na środowisko naturalne, odmładzając i modernizując swój tabor i uczestnicząc w rozwijaniu technologii wodorowych. Spółka wiąże też duże nadzieje z poprawą konkurencyjności kolei jako całości, w tym – z wprowadzeniem cyfrowych sprzęgów automatycznych – wynika z raportu zrównoważonego rozwoju grupy PKP Cargo.
– Spółka giełdowa to nie tylko przychody, EBITDA, EBIT, zysk netto, wielkość inwestycji czy wskaźniki zadłużenia, ale również cała sfera działań na rzecz społeczeństwa i pracowników, szereg inicjatyw realizowanych w ramach troski o środowisko naturalne, ochronę dziedzictwa kulturowego i narodowego, rozwój sportu i rekreacji, poprawę stanu zdrowia społeczeństwa – wylicza poruszone w opracowaniu zagadnienia prezes PKP Cargo Dariusz Seliga.
PKP Cargo deklaruje stopniowe odchodzenie od wykorzystywania lokomotyw z napędem spalinowym. Na dłuższą metę – jak przewidziano w strategii spółki – pomocne w tym mogą okazać się lokomotywy wodorowe. W minionym roku przedstawiciel przewoźnika uczestniczył w opracowaniu dokumentu będącego stanowiskiem Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej „
Hydrogen propulsion in the European railway sector”.
Dopóki ten cel nie zostanie osiągnięty, przewoźnik zamierza ograniczać zużycie paliwa (podobnie jak energii elektrycznej) przez swoje pojazdy. Modernizacja lokomotyw spalinowych pozwala – według danych spółki – ograniczyć zapotrzebowanie na olej napędowy nawet o 49%. Na liście celów średnioterminowych znalazła się też „sukcesywna rezygnacja z wykorzystania zasobów nieodnawialnych na rzecz OZE”. PKP Cargo zamierza wpisywać się w trend dekarbonizacji także poprzez zmiany w strukturze przewożonych towarów (zwiększanie intermodalu oraz innych kategorii ładunków alternatywnych wobec węgla i koksu) oraz poprzez zwiększanie atrakcyjności kolejowego przewozu ładunków, mającego doprowadzić do wzrostu udziału kolei w miksie transportowym. – Przewożąc towary koleją zamiast transportem drogowym, razem z klientami Spółka zapobiega potencjalnej emisji prawie 2,9 mln ton CO2 rocznie – czytamy w raporcie.
Według przyjętej w Unii Europejskiej metodologii w ubiegłym roku 34% całkowitego obrotu grupy PKP Cargo (1 831,8 mln zł) było związanych z produktami i usługami zrównoważonymi środowiskowo. W przypadku nakładów inwestycyjnych wskaźnik ten wynosił 30,8% (239,4 mln zł). Najniższy był on dla wydatków operacyjnych – 15,2% (190,1 mln zł). Za mającą istotny wpływ na łagodzenie zmian klimatu uznano samą działalność podstawowa spółki – przewozy kolejowe (w części wykonywanej lokomotywami elektrycznymi i elektryczno-spalinowymi, a więc ok. 96% pracy przewozowej), a także naprawę i modernizację taboru (z wyłączeniem np. węglarek) oraz udział w pracach przy infrastrukturze kolejowej.
Za inicjatywę mającą potencjalnie duży, pozytywny wpływ na efektywność kolei towarowej (i tym samym – pomagającą chronić klimat) PKP Cargo uznaje planowane wprowadzenie
cyfrowych sprzęgów automatycznych. – Takie rozwiązanie przede wszystkim przyspieszy proces formowania pociągów, dzięki czemu szybciej można będzie wysyłać składy w trasę. Ponadto pozwoli to na wzrost prędkości składów. Zwiększy się przez to efektywność przewoźników, ale poprawi się również przepustowość sieci kolejowej. Wspomniane korzyści będą miały przełożenie na obniżenie kosztów transportu szynowego – uzasadnia członek zarządu spółki do spraw operacyjnych Marek Olkiewicz. Latem ubiegłego roku PKP Cargo były jednym z organizatorów
testów składu wyposażonego w sprzęgi cyfrowe na polskiej sieci kolejowej.
PKP Cargo podkreśla, że wciąż modernizuje swoje budynki pod kątem efektywności energetycznej. Przyznaje jednak, że udział OZE w miksie energetycznym jest dziś niewielki. Jak przypomina spółka, jest w tym zakresie zależna od dostawcy energii – PKP Energetyka (obecnie PGE Energetyka Kolejowa).
W ubiegłym roku PKP Cargo zaczęły raportować wpływ na środowisko według powszechnie uznawanych standardów
Global Reporting Initiative (GRI). Spółka chwali się też dokonaniem przeglądu polityk w oparciu o wytyczne tej organizacji. Dalsze działania mają być prowadzone w zgodnie z unijną dyrektywą o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD).
W PKP Cargo trwa opracowywanie „minimalnych gwarancji”, zgodnych z zasadami Taksonomii Unii Europejskiej. Mają one regulować monitorowanie ryzyka w zakresie praw człowieka, niezgodności z przepisami podatkowymi, korupcji oraz nieuczciwej konkurencji. System gwarancji ma objąć docelowo cały łańcuch dostaw i łańcuch wartości w grupie.