Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Cargo Service liderem w zakresie prac nad kulturą bezpieczeństwa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
06-10-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Wymagania rynkowe, jakie stanęły w ostatnich latach przed operatorami rynku kolejowego, wymusiły wdrożenie szeregu zmian operacyjnych, które mogłyby zapewnić wzrost konkurencyjności i pozwolić zachować pozycję w branży.

Operatorzy podejmowali różne działania, które nie zawsze przynosiły pożądany skutek. PKP Cargo Service, obserwując sytuację, skupiła się na poszukiwaniu i wdrażaniu rozwiązań technologicznych, które w segmencie obsługi bocznic i realizacji specjalistycznych przewozów zapewniłyby wzrost kultury bezpieczeństwa pracy. Biorąc pod uwagę otoczenie – presję firm konkurencyjnych, warunków pracy i kurczący się rynek pracowników w zawodach kolejowych, działania te okazały się słuszne. Pozwoliły spółce zachować pozycję lidera w świadczonych usługach, jak i zająć pozycję lidera w zakresie dbałości o bezpieczeństwo zarówno swoich pracowników, jak i usługobiorców.

Radiowe sterowanie lokomotywami to rozwiązanie, które posiada na polskim rynku zaledwie kilka firm. W Grupie PKP Cargo – wyłącznie PKP Cargo Service. Po wielomiesięcznych analizach i pracach nad wprowadzeniem do użytkowania lokomotyw ze zdalnym sterowaniem spółka obecnie posiada w eksploatacji dwie tego typu lokomotywy, a w ciągu dwóch lat dostarczone zostanie kolejne pięć. – Nad zdalnym sterowaniem lokomotywami pracowaliśmy wspólnie z Newag S.A. i Radioautomatyka Sp. z o.o. – mówi Daniel Palarz, Dyrektor Biura Sprzedaży i Promocji PKP CS.

– Za najbardziej efektywne rozwiązanie uznaliśmy zmodernizowanie spalinowych lokomotyw SM42/6D na 6Dg i wbudowanie w nie systemu sterowania radiowego. Zarząd PKP Cargo Service podjął decyzję o realizacji tego projektu, kierując się wymiernymi korzyściami, jakie niesie on dla kompleksowej obsługi bocznic i realizacji specjalistycznych przewozów.

Zdalne sterowanie lokomotywami pozwala na osiągnięcie szeregu korzyści dla operatora kolejowego. Umożliwia przejście na jednoosobową obsługę prac manewrowych, niosąc wymierne oszczędności. Jedynym wymogiem stojącym przed osobą obsługującą tę technologię, jest posiadanie przez maszynistę uprawnień ustawiacza i rewidenta. Przede wszystkim jednak znacząco zwiększa bezpieczeństwo pracy przy pracach manewrowych, szczególnie w operacjach „pchania” składu czy wtaczania wagonów na wywrotnicę. Przy operacjach podstawiania wagonów maszynista znajdujący się w miejscu rozszczepiania wagonów, może swobodnie obserwować całą operację. Radiowe sterowanie zapewnia także nieporównywalną dokładność, pozwalającą na wyjątkowo precyzyjną realizację podstawienia wagonów.

– Zastosowane przez nas rozwiązanie cechuje wysoka komplementarność, którą należy podkreślić – mówi Daniel Palarz. – W najbliższej perspektywie czasowej przewidujemy braki kadrowe w zawodach takich jak ustawiacz czy manewrowy, stąd nieuniknione jest wdrażanie tego typu technologii. Jest to dla nas jednak przede wszystkim kierunek zwiększania poziomu bezpieczeństwa poprzez ograniczenie liczby osób pracujących bezpośrednio przy składach wagonów. Należy jednak pamiętać, że lokomotywy ze sterowaniem radiowym nie sprawdzą się na każdej bocznicy kolejowej czy w warunkach realizacji przewozu – dodaje.

Bezpieczeństwo pracowników to nie jedyny aspekt, nad którym pracuje PKP Cargo Service. Obserwując liczbę wypadków na przejazdach kolejowych, spółka postanowiła wdrożyć rozwiązania mające zapewnić wyższy poziom bezpieczeństwa dla uczestników ruchu drogowego, a także pieszych. – Zarząd spółki zdecydował o realizacji projektu poprawy widoczności naszych pojazdów kolejowych w trudnych warunkach atmosferycznych i w nocy – mówi Daniel Palarz. – We współpracy z firmą 3M od 2019 r. wykonujemy konturowe znakowanie pojazdów, odblaskowe opisy i oznaczenia na lokomotywach PKP Cargo Service oraz odblaskowe oznaczenia na wagonach towarowych. Dodatkowo, podjęliśmy prace polegające na foliowaniu szyb w kabinach pojazdów trakcyjnych tak, by ograniczyć negatywne skutki promieniowania słonecznego poprzez eliminację efektu oślepienia.

Odblaskowe oznaczenia stosowane na taborze wymiernie zwiększają bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych, zwracając uwagę innych użytkowników dróg na poruszający się obiekt. Zmniejsza to ryzyko wypadków na przejazdach kolejowych – kierowcy pojazdów drogowych mają dłuższy czas na reakcję i podjęcie odpowiednich decyzji. Ułatwia to także identyfikację taboru w trakcie przejazdów pociągów na liniach kolejowych oraz w czasie realizacji prac manewrowych na bocznicach kolejowych. Stosowane folie zostały dobrane pod względem cech charakterystycznych poszycia lokomotyw – zastosowano odpowiednią siłę klejenia uwzględniającą bezpieczeństwo powłoki lakierniczej, a dodatkowo zabezpieczenie specjalną powłoką antygraffiti.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Konsorcjum Siemens i Newag dostarczy kolejne pociągi metra do Sofii

Tabor i technika

Konsorcjum Siemens i Newag dostarczy kolejne pociągi metra do Sofii

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Fluorescencyjne Impulsy dla Pomorza Zachodniego [wizualizacje]

Pasażer

ET22-999 w PKP Cargo Service

Tabor i technika

ET22-999 w PKP Cargo Service

Jakub Madrjas 05 kwietnia 2019

PKP Cargo Service członkiem Railway Business Forum

Warte uwagi

PKP Cargo Service członkiem Railway Business Forum

Piotr Faryna, RBF 06 października 2011

Zobacz również:

Konsorcjum Siemens i Newag dostarczy kolejne pociągi metra do Sofii

Tabor i technika

Konsorcjum Siemens i Newag dostarczy kolejne pociągi metra do Sofii

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Fluorescencyjne Impulsy dla Pomorza Zachodniego [wizualizacje]

Pasażer

ET22-999 w PKP Cargo Service

Tabor i technika

ET22-999 w PKP Cargo Service

Jakub Madrjas 05 kwietnia 2019

PKP Cargo Service członkiem Railway Business Forum

Warte uwagi

PKP Cargo Service członkiem Railway Business Forum

Piotr Faryna, RBF 06 października 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5