PKP Cargo kupiło pięć elektrycznych lokomotyw wielosystemowych i 220 wagonów. Pięć lokomotyw Vectron wyprodukował i dostarczył Siemens Mobility, a platformy do transportu kontenerów konsorcjum spółek z Grupy Greenbrier: Wagony Świdnica i Astra Rail Industries. Tabor ten jest dedykowany prowadzeniu przewozów intermodalnych w ruchu międzynarodowym. Jego zakup dofinansowała Unia Europejska.
– Lokomotywy i wagony umożliwią nam wysyłanie pociągów intermodalnych z Polski do Niemiec, Austrii, Czech, czy też w kierunku Słowacji lub Węgier. W Polsce większość przewozów intermodalnych stanowią transporty tranzytowe i dlatego ta inwestycja znacznie poprawiła możliwości operacyjne naszej spółki – podkreśla Marek Olkiewicz, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo.
– Tym samym wzrosła konkurencyjność naszej spółki na rynku międzynarodowych przewozów kolejowych, co ma ogromne znaczenie w kontekście rozwijania przewozów w obszarze Trójmorza. Ten kierunek jest zaś jednym z filarów strategii rozwoju PKP Cargo – dodaje Marek Olkiewicz. I zwraca uwagę, że inwestowanie w tabor intermodalny poprawia konkurencyjność kolei względem transportu drogowego.
Jak podaje przewoźnik w komunikacie prasowym, wartość zakupu i wagonów wyniosła łącznie około 243,5 mln zł, w tym dofinansowanie z funduszy UE - na podstawie umowy zawartej w 2018 roku z Centrum Unijnych Projektów Transportowych - przekroczyło 92 mln zł. PKP Cargo skorzystało z dotacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (oś „Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych”).
Marek Olkiewicz przypomina, że w 2022 roku spółka zakończyła inny intermodalny projekt, był to zakup 936 platform wyprodukowanych przez Tatravagonkę. - Przewozy kontenerów to najbardziej rozwojowa i perspektywiczna gałąź przewozów kolejowych. Co prawda wojna na Ukrainie spowodowała w 2022 roku spadek tego segmentu w ruchu kolejowym, ale w dłuższej perspektywie transporty kontenerów będą zajmowały coraz większą część pracy przewozowej polskiej kolei kosztem ładunków masowych, głównie węgla, którego przewozy będą maleć z powodu procesu dekarbonizacji polskiej i unijnej gospodarki.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.