Po uruchomieniu w maju ubiegłego roku samodzielnych przewozów między Polską i Słowacją (transport żużla w imporcie do Polski) oraz wzroście poziomu realizowanych przewozów w kolejnych miesiącach, PKP Cargo rozpoczęło realizację pierwszych przewozów tranzytowych przez terytorium Słowacji.
5 lutego ruszyły regularne przewozy transgraniczne stanowiące element kompleksowej oferty przygotowanej dla koncernu ArcelorMittal przez PKP CARGO International, w ramach realizacji strategii Grupy PKP Cargo Logistics.
Przewozy z przeznaczeniem do Rumunii są realizowane przez PKP Cargo na odcinku Dąbrowa Górnicza Towarowa – Muszyna/Plaveč (słowacko–polskie przejście graniczne) – Čaňa/Hidasnémeti (słowacko–węgierskie przejście graniczne). Na tej trasie kursować będzie od jednej do dwóch par pociągów dziennie.
Pociąg na terenie Republiki Słowackiej prowadzony jest lokomotywami serii ET41 obsługiwanymi przez drużyny trakcyjne z Południowego Zakładu Spółki (posiadające prawa kierowania uprawniające do obsługi pojazdów trakcyjnych zarówno w Polsce, jak również na Słowacji). Rozpoczęcie przewozów przez PKP Cargo umożliwiło znaczne skrócenie czasu przejazdu składu na odcinku słowackim.
Węgry są kolejnym państwem, do którego PKP Cargo samodzielnie realizuje przewozy tranzytowe. Dotychczas tego typu przewozy realizowane były do Austrii, Słowacji (w tranzycie przez Czechy) oraz Belgii i Francji (w tranzycie przez Niemcy).