Największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce przedstawił wyniki finansowe za pierwsze półrocze. Wyraźnie wzrosły przychody i wynik EBITDA, pomimo spadku pracy przewozowej, spowodowanego przede wszystkim zmianami na rynku węgla kamiennego. Dużym wyzwaniem dla spółki pozostaje odbudowa segmentu przewozów intermodalnych.
Jak informuje PKP Cargo w komunikacie prasowym, w pierwszym półroczu bieżącego roku przychody wyniosły 2,9 mld zł, co oznacza wzrost o 18,3% względem analogicznego okresu w roku ubiegłym. Skokowo, bo o 64,5% w ujęciu rok do roku wzrósł natomiast wynik EBITDA, osiągając poziom 611 mln zł. Wynik EBIT wyniósł z kolei 222 mln zł wobec 6 mln zł w pierwszym półroczu 2022 roku. O ile PKP Cargo pierwsze półrocze minionego roku zamknęło z 42 mln zł straty netto, o tyle pierwsze półrocze roku 2023 przyniosło zysk netto w wysokości 110 mln zł.
Oznacza to, że największy kolejowy przewoźnik towarowy znacząco poprawił wyniki finansowe. Stało się tak pomimo pogorszenia wyników przewozowych. W pierwszym półroczu w ramach całej grupy kapitałowej przewieziono 42,5 mln ton ładunków, podczas gdy w analogicznym okresie 2022 roku – 51 mln ton. Praca przewozowa spadła w tym czasie z 13 335 mln tonokilometrów do 11 632 mln tonokilometrów. PKP Cargo wskazuje w komunikacie prasowym, że duży wpływ na ten stan rzeczy ma sytuacja na rynku węgla kamiennego. Podczas intensyfikacji przewozów tego surowca w 2022 roku miało miejsce zgromadzenie relatywnie dużych zapasów. Dodatkowo w pierwszym półroczu produkcja energii elektrycznej z węgla kamiennego spadła o 13%. W efekcie spółka przewiozła o 2,9 mln ton surowca mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku.
Seliga: Liczymy na większą dynamikę wzrostu przychodów w drugim półroczu
Wyraźny spadek przewozów nastąpił także w przypadku kruszyw i materiałów budowlanych. PKP Cargo tłumaczy ów stan rzeczy kilkoma czynnikami. – Zmniejszenie masy towarowej w przewozach materiałów budowlanych, zmniejszone przewozy kamienia wapiennego do huty w Czechach i elektrowni niemieckich, spadek przewozów kwarcytu w eksporcie przez porty do Islandii oraz zmniejszone przewozowy dla jednego z głównych producentów w tym segmencie – wskazuje spółka w komunikacie prasowym.
– Wyniki I półrocza tego roku, szczególnie II kwartału, charakteryzują się sezonowością. W analizowanym okresie byliśmy aktywni w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych, jednocześnie obserwowaliśmy spadek masy i pracy przewozowej w segmencie węgla kamiennego. W II półroczu 2023 r. liczymy na większą dynamikę wzrostu, jeżeli chodzi o przychody. Jesień i zima to dla nas czas zwiększonych przewozów węgla, ale jesteśmy dobrze przygotowani na ten okres – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Dariusz Seliga, prezes zarządu PKP Cargo.
Odbudowa przewozów intermodalnych największym wyzwaniem?
Głęboki spadek przewozów w ujęciu rok do roku w pierwszym półroczu nastąpił w segmencie transportu intermodalnego. W ramach tego segmentu PKP Cargo przewiozło 2,6 mln ton ładunków wobec 4,8 mln ton w analogicznym okresie ubiegłego roku. Praca przewozowa spadła ponad dwukrotnie. Spółka wskazuje rosyjską inwazję na Ukrainę jako pierwszorzędny czynnik wpływający na spadek przewozów intermodalnych. Spowolnienie gospodarcze i wysoka dynamika cen wpłynęły na osłabienie konkurencyjności przewozów intermodalnych względem transportu drogowego i morskiego. PKP Cargo przyznaje zarazem, że problemem jest także przepustowość sieci kolejowej w Polsce, co wynika po części z nasilonych prac modernizacyjnych w osi wschód-zachód, a po części ze wzmożonych przewozów na kierunku ukraińskim.
– Mocno odczuliśmy ograniczenie ruchu kolejowego na Nowym Jedwabnym Szlaku, który przed wybuchem wojny w Ukrainie zapewniał nam istotną część pracy przewozowej. Z ogólnopolskich statystyk widać zresztą, że w 2022 r. doszło do kilkunastoprocentowego spadku przewozów intermodalnych. Cały rynek odczuł więc problemy wynikające z zerwania wielu dotychczasowych łańcuchów dostaw. Naszym celem jest stopniowe odbudowywanie rynku w segmencie przewozów intermodalnych – mówi prezes Seliga.
Nowy terminal intermodalny w strategicznej lokalizacji
Z drugiej strony, trudno przejść obojętnie wobec faktu, że PKP Cargo straciło pozycję na polskim rynku kolejowych przewozów intermodalnych. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, spółka ustępuje już dwóm innym przewoźnikom – PCC Intermodal oraz DB Cargo Polska. Tymczasem przewozy intermodalne wydają się najbardziej perspektywicznym rynkiem dla kolejowych przewoźników towarowych. Z kolei proces zielonej transformacji spowoduje, że w już w horyzoncie dekady należy spodziewać się głębokiego spadku przewozów węgla kamiennego.
Przed PKP Cargo stoi zatem wiele wyzwań, jednak spółka deklaruje podjęcie działań na rzecz ich sprostania. Dla odbudowy segmentu intermodalnego duże znaczenie ma mieć otwarcie terminala intermodalnego w Zduńskiej Woli, przewidywane na czwarty kwartał bieżącego roku. Dużą zaletą ma być jego położenie, na styku drogi ekspresowej S8 oraz linii kolejowych nr 14 i 131, czyli na styku kolejowych korytarzy wschód-zachód i północ-południe wraz z połączeniem z europejską siecią autostrad. PKP Cargo deklaruje zarazem podejmowanie różnego rodzaju działań niezależnie od tego projektu. – Staramy się uatrakcyjnić naszą ofertę, podnosić jej konkurencyjność i poziom obsługi klientów – wskazuje Dariusz Seliga.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.