PKP Cargo nie podziela w całości stanowiska zawartego w piśmie Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego. Te zostało skierowane do Dariusz Klimczaka, ministra infrastruktury.
W związku z faktem, że
pismo L.dz. 31/2024 Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego dotyczy w dużej mierze obecnie toczącego się procesu restrukturyzacji spółki PKP Cargo w restrukturyzacji, zarząd postanowił odnieść się do niektórych sformułowań oraz stwierdzeń zawartych we wspomnianym piśmie.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że zarząd PKP Cargo w restrukturyzacji w pełni popiera wszelkie działania podejmowane przez różne organizacje oraz gremia, które mają na celu zwiększenie znaczenia transportu szynowego w naszym kraju, w tym w szczególności takie które pozwolą na zwiększenie zapotrzebowania na przewóz towarów koleją. Dlatego też inicjatywę opisaną w piśmie L.dz. 31/2024 należy co do zasady ocenić pozytywnie.
Abstrahując od realności oraz zgodności z prawem proponowanych przez Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego rozwiązań, zmuszeni jesteśmy wskazać, że nie podzielamy stanowiska autorów przedmiotowego pisma w zakresie ewentualnych konsekwencji realizacji ich propozycji dla spółki PKP Cargo w restrukturyzacji. Obecna sytuacja rynkowa, uwarunkowania prawne np. reżim przepisów o zamówieniach publicznych, a także aktualna – na wrzesień 2024 roku – sytuacja spółki zmuszają nas do podejmowania trudnych decyzji o restrukturyzacji w tym restrukturyzacji pracowniczej, polegającej między innymi na przeprowadzeniu procesu zwolnień grupowych.
Celem podejmowanych obecnie przez zarząd oraz zarządcę sanacyjnego działań jest przede wszystkim zachowanie 10 tysięcy potrzebnych miejsc pracy. Nastąpi to między innymi dzięki szybkiemu i zauważalnemu ograniczeniu miesięcznych kosztów funkcjonowania naszej spółki, co powinno być odczuwalne już od listopada 2024 roku. Niestety nie mamy dzisiaj czasu na kolejne odwlekanie podjęcia działań, które są niezbędne do uratowania spółki oraz niezbędnych miejsc pracy. Koncert, w pełni słusznych życzeń, jest jedynie pieśnią przyszłości, do której nasza spółka musi być w stanie dotrwać. Stanie się tak tylko jeśli szybko i skutecznie dokończmy obecnie podejmowane działania.
Co więcej w ocenie Zarządu PKP Cargo w restrukturyzacji nawet wdrożenie propozycji Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego nie będzie oznaczało konieczności zwiększenia potencjału osobowego lub taborowego spółki PKP Cargo w restrukturyzacji, a to z tego powodu, że nawet po zakończeniu przeprowadzanych obecnie działań sanacyjnych spółka będzie w dalszym ciągu posiadała możliwości zwiększenia masy przewozowej bez konieczności dodatkowych nakładów osobowych i taborowych. Ewentualna decyzja w zakresie postulowanym przez stowarzyszenie byłaby korzystna dla naszej spółki, jednakże nie można jej traktować jako panaceum na wszelkie zidentyfikowane bolączki PKP Cargo w restrukturyzacji.
Zarząd PKP Cargo w restrukturyzacji popiera kierunek działań przedstawiony w piśmie Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego. Pragniemy, też zadeklarować, że jeśli na skutek realizacji takich inicjatyw w sposób znaczący wzrośnie praca przewozowa, to sprawnie dostosujemy skalę działalności, w tym liczbę pracowników stosownie do zadań. Głęboko wierzymy w #MakeCargoGreatAgain.