PKP Cargo odstąpiło od umowy przejęcia spółek transportowych Orlenu: KolTrans i Euronaft Trzebinia. Zapewne oznacza to, że jedyną doprowadzoną do końca transakcją zakupową PKP Cargo będzie przejęcie czeskiego AWT.
Akwizycje PKP CargoNajwiększą akwizycją dokonaną przez PKP Cargo był zakup udziałów czeskiego przewoźnika Advanced World Transport (AWT). Zakup 80% akcji spółki przez PKP Cargo za 103,2 mln euro (427,3 mln zł według ówczesnego kursu) był pierwszą akwizycją PKP Cargo na rynku zagranicznym i jednym z najważniejszych wydarzeń w historii spółki, przynajmniej od czasu jej giełdowego debiutu. PKP Cargo sfinalizowało transakcję niemal dokładnie rok temu, pod koniec maja 2015 roku.
Następnymi na liście zakupów byli krajowi przewoźnicy. Jako pierwszy upadł pomysł przejęcia operatorów z Grupy CTL Logistics. Później cały wysiłek włożono w przejęcie przewoźników należących do Orlenu i KGHM. Poprzednie zarządy PKP Cargo podkreślały, że zrestrukturyzowany przewoźnik jest już gotowy do przejęcia podmiotów działających w ramach innych przemysłowych grup kapitałowych. Miało to oznaczać powrót realizowanych na ich potrzeby przewozów pod skrzydła PKP Cargo i odbudowę jego mocnej pozycji rynkowej. – Konsekwentnie wzmacniamy PKP Cargo. Po niezwykle udanym przejęciu czeskiego AWT i realnej ekspansji na rynkach południowej Europy, umacniamy pozycję na rynku polskim, w dodatku w segmencie gwarantującym poszerzenie naszych kompetencji, zwiększenie rentowności i konkurencyjności. Przewozy paliw i produktów petrochemicznych wymagają wysokiej jakości obsługi. Dokonany przez PKN ORLEN wybór PKP Cargo na strategicznego partnera logistycznego to kolejny dowód zaufania naszych kontrahentów i mocny impuls do kontynuowania dynamicznego rozwoju naszej firmy z korzyścią dla klientów, akcjonariuszy i pracowników – mówił w listopadzie 2015 roku Adam Purwin, ówczesny prezes zarządu PKP CARGO.
– Nie wykluczamy kolejnych akwizycji, ale najpierw trzeba zakończyć te, które już prowadzimy – mówił jeszcze w marcu prezes PKP Cargo Maciej Libiszewski. Teraz wygląda na to, że do akwizycji w ogóle nie dojdzie. Warto pamiętać, że jedyny do końca proces zakupu jakim okazało się przejęcie
AWT w ostatnim czasie spotyka się z ostrą krytyką.Rezygnacja z zakupu spółek OrlenuW raporcie giełdowym przewoźnik poinformował, że wraz ze spółką zależną PKP Cargotabor Usługi podjął decyzję o wykonaniu prawa odstąpienia od warunkowej, zobowiązującej umowy nabycia Orlen KolTrans i zorganizowanej części przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia. "Decyzja zarządu PKP Cargo o odstąpieniu od umowy sprzedaży poprzedzona była głęboką analizą zasadności realizacji transakcji nabycia aktywów kolejowych KolTrans i ZCP Euronaft. Decyzja podyktowana jest szeregiem zidentyfikowanych czynników ryzyka dla PKP Cargo wynikających z realizacji umów, w odniesieniu do przyszłości rynku, stosunku strony społecznej do zmiany właściciela aktywów oraz przedłużającego się postępowania przed UOKiK i oczekiwaniem na zgodę prezesa UOKiK na koncentrację" – napisała spółka w komunikacie.
W listopadzie PKP Cargo, PKN Orlen i Euronaft Trzebinia porozumiały się w
sprawie sprzedaży aktywów kolejowych, należących do Grupy Orlen. Transakcja o wartości ponad 250 mln zł miałą objąć udziały Orlen KolTrans i ZCP Kolej – zorganizowaną część przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia. Jednocześnie zawarte miały zostać długoterminowe umowy na obsługę logistyczną Grupy Orlen przez PKP Cargo. Transakcja była warunkowa, a jej finalizacja wymagała m.in. zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ten w marcu
przedłużył badanie transakcji.
Związki zawodowe w Orlenie sprzeciwiały się sprzedaży spółki do Grupy PKP.
Pisaliśmy o tym tutaj. Natomiast w samym PKP Cargo zarząd porozumiał się wczoraj ze stroną społeczną w kwestii
postulowanej przez nią zmiany wynagrodzeń.
Pol-Miedź Trans zostaje w KGHMNa początku lutego 2015 roku PKP Cargo podpisało wstępne porozumienie dotyczące przejęcia 49% udziałów w spółce Pol-Miedź Trans (PMT) należącej do KGHM. Strony zapowiadały finalizację transakcji w drugim kwartale 2015 roku. Jak dotąd to się jednak nie udało. Prace nad wejściem kapitałowym PKP Cargo rozpoczęły się od razu we wrześniu 2014 roku i toczyły się równolegle z procesem wydzielania ze spółki Pol-Miedź-Trans działalności związanych z zarządzaniem paliwami i przewozami autobusowymi.
Jak dotąd nie było jeszcze jasne deklaracji przewoźnika w tej sprawie, ale mówi się także o rezygnacji i z tego zakupu. – Nie prowadzimy w tym kierunku rozmów. Logika pokazuje jednak, że należałoby coś dokończyć, żeby przejść do punktu następnego –
mówił dziennikarzom w marcu prezes Libiszewski.