Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

PKP Cargo: Nadal walczymy o zadośćuczynienie za „decyzję węglową”

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
10-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-10-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
PKP Cargo: Nadal walczymy o zadośćuczynienie za „decyzję węglową”
fot. MS
Zarówno możliwość wpływania przez władze PKP Cargo na działania rządu, jak i wpływ rządu na sytuację przewoźnika jest ograniczony – podkreślają władze PKP Cargo. Trwają jednak spotkania z przedstawicielami władz w sprawie odszkodowania za „decyzję węglową” z 2022 r. oraz korzystnych dla całego sektora zmian w prawie. Nie ma natomiast planów zwrócenia się do rządu o pomoc publiczną.

Skarb Państwa (za pośrednictwem PKP SA) jest właścicielem zaledwie 33,01% akcji PKP Cargo. – Państwo nie może wobec tego wspierać nas w dowolny sposób. Ponieważ jesteśmy notowani na giełdzie, ewentualne wsparcie finansowe podlega regulacjom unijnym jako pomoc publiczna. To zaś wiąże się z długotrwałymi procedurami, z koniecznością zatwierdzenia przez Komisję Europejską włącznie – przypomina członkini zarządu spółki Monika Starecka.

Prokolejowe zmiany przepisów pomogłyby – ale nie od razu

Z tego właśnie powodu wystąpienie o pomoc publiczną nie jest obecnie rozważane. – Koncentrujemy się na bieżących działaniach restrukturyzacyjnych. Najbardziej krytyczny aspekt to wciąż płynność finansowa – informuje Starecka.

Możliwym kierunkiem są za to zmiany prawne pomagające całemu sektorowi kolejowych przewozów towarowych. – Zachęcamy i będziemy zachęcać rząd do wspierania przewozów kolejowych jako mniej emisyjnych i bezpieczniejszych. Procesy legislacyjne są jednak długotrwałe – zastrzega członkini zarządu PKP Cargo.

Kształt polskiego rynku logistycznego (dominacja przewozów drogowych, nierówności w opłatach za dostęp do infrastruktury, zbyt rzadka sieć linii kolejowych i terminali intermodalnych) wciąż nie sprzyja przewoźnikom kolejowym. Sytuację rynkową dodatkowo komplikuje wojna w Ukrainie i niepokoje na Bliskim Wschodzie. – Konkurencja między firmami prowadzi do obniżenia poziomu cen ofertowych. Analizujemy jednak na bieżąco dane rynkowe i robimy, co możemy – zapewnia Starecka. Oprócz – jak to określa – „wsparcia mentalnego i legislacyjnego” możliwości Ministerstwa Infrastruktury są ograniczone.

Decyzja węglowa – trwa walka o rekompensatę

Sprawa zadośćuczynienia za „decyzję węglową” premiera Mateusza Morawieckiego z sierpnia 2022 r. i jej skutki (niedawno Ministerstwo Aktywów Państwowych odrzuciło wniosek PKP Cargo o jego przyznanie) zdaniem zarządu przewoźnika wciąż jest otwarta. – Trwa wymiana korespondencji na ten temat – informuje Starecka. Jak twierdzi, w pierwotnej decyzji wskazano MAP jako podmiot, który powinien był zawrzeć umowę na wynagrodzenie. – Zgodnie z naszymi informacjami spółka negocjowała z MAP, ale do podpisania takiej umowy nigdy nie doszło – mówi członkini zarządu.

Przedstawicielka przewoźnika odmówiła komentowania podawanych w mediach kwot potencjalnego odszkodowania. – Są to jednak kwoty istotne. Dołożymy należytej staranności i podejmiemy wszystkie możliwe działania, by otrzymać zadośćuczynienie – podkreśliła. Powołując się na analizy prawne, którymi dysponuje spółka, stwierdziła, że PKP Cargo nie miały powodu, by jako podmiot prywatny wykonywać polecenia administracyjne premiera. – Każdy zarząd spółki handlowej, zwłaszcza w sytuacji takiej jak nasza, rozmawiałby na ten temat z rządem – podsumowała.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Cargo chce wynająć olsztyńskie zaplecze poolowi taborowemu

Infrastruktura

PKP Cargo chce wynająć olsztyńskie zaplecze poolowi taborowemu

Michał Szymajda 08 października 2024

Finanse PKP Cargo: Widoczna poprawa? W przyszłym roku

Biznes

Finanse PKP Cargo: Widoczna poprawa? W przyszłym roku

Roman Czubiński 04 października 2024

Mława: PKP Intercity od grudnia na przystanku Miasto

Pasażer

Metro Warszawskie na ratunek PKP Cargo

Prawo i polityka

Metro Warszawskie na ratunek PKP Cargo

Redakcja/inf. pras. 22 września 2024

Zobacz również:

PKP Cargo chce wynająć olsztyńskie zaplecze poolowi taborowemu

Infrastruktura

PKP Cargo chce wynająć olsztyńskie zaplecze poolowi taborowemu

Michał Szymajda 08 października 2024

Finanse PKP Cargo: Widoczna poprawa? W przyszłym roku

Biznes

Finanse PKP Cargo: Widoczna poprawa? W przyszłym roku

Roman Czubiński 04 października 2024

Mława: PKP Intercity od grudnia na przystanku Miasto

Pasażer

Metro Warszawskie na ratunek PKP Cargo

Prawo i polityka

Metro Warszawskie na ratunek PKP Cargo

Redakcja/inf. pras. 22 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5