Powoli kończy się obecny kontrakt PKP Cargo, w ramach którego do spółki dotrze 15 nowoczesnych wielosystemowych lokomotyw Siemensa. Na tym zamówienie może się jednak nie skończyć.
PKP Cargo i Siemens podpisały we wrześniu 2015 roku umowę na dostawę i serwis 15 lokomotyw wielosystemowych Vectron. Usługi utrzymania, serwisu i dostaw części zamiennych będą świadczone przez okres ośmiu lat – czyli do przeprowadzenia naprawy rewizyjnej poziomu P4. Umowa została podpisana podczas Międzynarodowych Targów Trako odbywających się w Gdańsku. Z kolei jej wartość to 75 mln euro netto (blisko 315 mln zł).
Obecnie PKP Cargo posiada 12 lokomotyw, zaś trzy ostanie powinny dotrzeć do spółki w najbliższym czasie. Obecnie przechodzą one testy w Poznaniu, skąd trafią później do przewoźnika. Pisaliśmy o tym
w tym miejscu.
Warto przypomnieć, że wspomniana umowa zawiera opcję rozszerzenia zakupu o kolejne pięć lokomotyw po ustalonej cenie. O tym, że przewoźnik jest mocno zainteresowany rozszerzeniem zamówienia mówił prezes spółki
podczas prezentacji wyników za pierwszy kwartał 2017 roku.
– Dzisiaj mamy kilkanaście sztuk Vectronów. Zastanawiamy się nad kilkoma następnymi. To na pewno stawia nas w dużo lepszej pozycji na rynkach, na których obowiązują inne zasilania trakcji niż w Polsce – mówił Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. Spółka wykorzystuje je głównie w przewozach międzynarodowych. Lokomotywy wielosystemowe, które zamówił polski przewoźnik, umożliwiają płynne przewożenie ładunków pomiędzy krajami, w których występują różne systemy zasilania. Pozwala to PKP Cargo oszczędzać czas przy przekraczaniu granicy.
– Natomiast to jest cały czas zbyt mała ilość – dodaje Libiszewski. Jak przekazał, ambicją spółki byłoby kupienie nawet kilkuset nowych lokomotyw. – Jednak kiedy to będzie, czy za 10, 15 lat, to trudno mi powiedzieć – przyznał. Co do wykorzystania opcji na Vectrony, Ryszard Wnukowski, rzecznik prasowy spółki, wyjaśnia, że decyzje w tym zakresie jeszcze nie zapadły, a czas na ich podjęcie upływa 31 grudnia 2017 r.