Czeskie media poinformowały o możliwości przejęcia przez PKP Cargo trzeciego co do wielkości towarowego przewoźnika w tym kraju, którym jest Unipetrol Doprava. Spółka ma być warta blisko 300 mln zł. Byłby to kolejny zdecydowany ruch PKP Cargo na rynku naszych południowych sąsiadów, po przejęciu przewoźnika AWT.
Unipetrol Doprava w Czechach zajmuje się głównie transportem paliw oraz produktów petrochemicznych. Pierwotnie zajmował się obsługą macierzystej rafinerii w Litvinowie, później rozszerzył swoją działalności na transport towarów poza obręb wewnętrznej działalności. Obecnie właścicielem przewoźnika jest koncern petrochemiczny Unipetrol, który znajduje się w rękach PKN Orlen.
Czy koncern z Płocka będzie chciał sprzedać PKP Cargo swoją firmę przewozową? To tajemnica firmy, ale dziennikarze portalu parkiet.com przypominają, że strategią PKN Orlen będzie pozbycie się spółek, które nie są związane z jego bezpośrednio działalnością. Warto przypomnieć, że Orlen posiada w kraju także spółkę córkę Orlen KolTrans. Czy paliwowy gigant będzie zainteresowany również wyprowadzeniem KolTransu na zewnątrz? Tak jak w poprzednim wypadku koncern nie komentuje sprawy.
Zaledwie kilkanaście dni temu PKP Cargo sfinalizowalo zakup AWT, który jest w Czechach drugim co do wielkości przewoźnikiem towarowym. Skupiając w swojej grupie także Unipetrol Doprava PKP Cargo mógłby stać się glównym graczem na rynku transportu towarów u naszego południowego sąsiada i stać się przewoźnikiem tego formatu co CD. Miałoby to kolosalne znaczenie dla zaplanowanej ekspansji na rynki południowej Europy. O tym, że PKP Cargo jest mocno zainteresowane tym kierunkiem, świadczą wypowiedzi prezesa spółki, Adama Purwina.
– Staramy się budować trwałe relacje handlowe i operacyjne z partnerami z innych rynków po to, aby wydłużać nasze trasy i docierać z towarami możliwie najdalej. W tym celu podpisaliśmy między innymi strategiczne porozumienie z HŽ Cargo, narodowym przewoźnikiem w Chorwacji. Szukamy możliwości rozwoju czy to przez alianse, czy przez przejęcia innych przewoźników w trójkącie Morze Północne – Bałtyk – Adriatyk – powiedział prezes PKP Cargo.