Czeska spółka PKP Cargo International (dawne AWT) przewiozła w ubiegłym roku znacznie mniej ładunków. Spadki nie odbiegały od rynkowej średniej i przewoźnik utrzymał swoją pozycję trzeciej siły u naszych południowych sąsiadów.
Według raportu rocznego grupy PKP Cargo za 2020 rok, spółka PKP Cargo International a.s. (dawne AWT) przetransportowała 8,2 mln ton ładunków (-12,9% r/r) i wykonała pracę przewozową równą 1,1 mld tkm (-5,9% r/r). Równocześnie średnia odległość przewozu spółki PKP Cargo International zwiększyła się w tym okresie do 130 km (+8,1% r/r). - Dynamiczny wzrost średniej odległości przewozu w tym czasie był m.in. rezultatem zwiększenia udziału paliw ciekłych, drewna i wyrobów z drewna oraz ładunków intermodalnych (charakteryzujących się wyższą od średniej odległością przewozu) w całkowitym wolumenie transportowanych przez spółkę PKP Cargo International grup towarowych - wyjaśnia Grupa PKP Cargo w raporcie.
Według danych czeskiego zarządcy infrastruktury kolejowej (SŽDC), w 2020 r. na czeskim rynku towarowych przewozów kolejowych działało 123 operatorów posiadających licencję na przewóz ładunków, w tym 2 spółki należące do Grupy
PKP Cargo: PKP Cargo oraz PKP Cargo International a.s. Ta pierwsza nie wykonała pracy powyżej poziomu odnotywowanego w statystykach warto jednak zauważyć, że PKP Cargo International, pomimo spadku wykonanej pracy przewozowej nie stracił udziałów w rynku - w istocie zwiększył się on o 0,1 punktu procentowego, do poziomu 7,3%. - W rezultacie, spółka ugruntowała swoją pozycję jako trzeciego największego przewoźnika na czeskim rynku - podkreśla PKP Cargo.
Jak czytamy, negatywny wpływ na wyniki przewozowe PKP Cargo International wywarły skutki pandemii COVID-19 oraz związana z tym recesja gospodarcza w Czechach i otoczeniu makroekonomicznym. W tym czasie spółka wykazała spadek
przewozów r/r m.in. dla takich grup towarowych jak: węgiel kamienny (-19,9% r/r do 3,0 mln ton), chemikaliów i wyrobów chemicznych (-22,2% r/r do 0,4 mln ton), koksu i węgla brunatnego (-16,0% r/r do 1,5 mln ton) czy też kruszywa i materiałów budowlanych (-29,5% r/r do 0,3 mln ton).
- Oprócz czynników ekonomicznych odzwierciedlających wpływ pandemii (m.in. spadku zużycia energii czy załamania popytu na wyroby sektora hutniczego), zmniejszenie przewozów dla niektórych grup towarowych było jednocześnie efektem podejmowanych przez spółkę inicjatyw mających na celu zmianę struktury jakościowej przewozów (a w rezultacie podniesienia rentowności i efektywności) - przyznaje PKP Cargo. W 2020 r. czeska spółka odnotowała natomiast wzrost r/r przewozów m.in. paliw płynnych (+43,7% do 0,9 mln ton) czy ładunków intermodalnych (+1,4% r/r do 1,5 mln ton).