Transakcja zakupu dawnej Fabryki Wagonów Gniewczyna została sfinalizowana – informuje PKP Cargo w najnowszym komunikacie giełdowym. Zakład po remoncie ma produkować wagony na własne potrzeby przewoźnika. Jego uruchomienie może nastąpić najwcześniej pod koniec przyszłego roku.
Przewoźnik dążył do przejęcia zakładów (do lat 90. XX wieku stanowiących zresztą część PKP jako jeden z ZNTK) od kilku lat. Zgodę Rady Nadzorczej uzyskano
8 czerwca bieżącego roku. Podpisana przed kilkoma miesiącami
umowa miała jednak charakter warunkowy. Obecnie, jak informuje spółka w raporcie, wszystkie warunki zawieszające wykonanie zobowiązania zostały spełnione. Tym samym PKP Cargo nabyła od dotychczasowego właściciela – słowackiej spółki Forespo – prawo użytkowania wieczystego i prawo własności nieruchomości objętych transakcją.
– Wraz z prawem własności oraz prawem użytkowania wieczystego Nieruchomości Spółka nabyła budynki oraz budowle posadowione na Nieruchomościach, a także pozostałą infrastrukturę znajdującą się na Nieruchomościach. Umowa obejmuje również nabycie przez PKP Cargo Ruchomości – uściślono w komunikacie. Mowa o 33 hektarach gruntów z halami fabrycznymi o powierzchni 4 ha. Na terenie znajduje się układ bocznic o łącznej długości torów 7,5 km. Cenę brutto transakcji ustalono na 7,38 mln euro.
PKP Cargo zamierza wykorzystać fabrykę i jej majątek do produkcji wagonów na własne potrzeby. – W najbliższej przyszłości musimy przystąpić do wymiany części taboru. Posiadamy około 55 tys. wagonów, ale w większości są to pojazdy liczące kilkadziesiąt lat. Będziemy je stopniowo zastępować nowoczesnymi wagonami, o większej ładowności, umożliwiających jazdę z wyższą prędkością, co zapewni nam podniesienie zdolności operacyjnych spółki i jakości usług dla klientów. W całej Europie odczuwalny jest brak wagonów towarowych. Przewoźnicy mają problemy z ich zakupem, co utrudnia im realizowanie planów biznesowych. My staramy się zabezpieczyć przed taką sytuacją – mówił prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz w czerwcu, podczas podpisywania warunkowej, przedwstępnej umowy zakupu majątku.
Przystosowanie zakładu do wznowienia produkcji jest przewidywane na przełom 2022 i 2023 r. 1 października
informowaliśmy o podpisaniu
kolejnego listu intencyjnego w sprawie współpracy między PKP Cargo a spółką grupy Greenbrier Wagony Świdnica w sprawie współpracy przy uruchamianiu produkcji wagonów w Gniewczynie. Partner prywatny miałby udzielić wsparcia techniczno-technologicznego w tym procesie.