Chęć przejęcia spółek z Grupy CTL oraz czeskiego przewoźnika AWT potwierdziło PKP Cargo. Mirosław Kuk, rzecznik spółki, zwraca uwagę, że jedną z przyczyn takich działań jest fakt, iż Cargo ma stosunkowo niewielki udział na krajowym rynku.
W krótkim odstępie czasu PKP Cargo opublikowało dwa komunikaty o chęci przejęcia swoich konkurentów. Najpierw podano, że PKP Cargo podpisało list intencyjny dający 10-tygodniową wyłączność na prowadzenie negocjacji w sprawie ewentualnej transakcji zakupu AWT, spółki posiadającej 8% udziału w czeskim rynku kolejowych przewozów towarowych. Niedługo później pojawiła się informacja, że podobny list intencyjny podpisany został w sprawie ewentualnego przejęcia spółek z Grupy CTL (prawie 6% udziałów w polskim rynku). W tym przypadku PKP Cargo nie ma jednak wyłączności na negocjacje ws. zakupu.
Purwin: Chcemy być przeciwwagą dla europejskich graczy
Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy, Adam Purwin, prezes PKP Cargo, potwierdził w rozmowie z wysłannikiem „RK”, że ewentualne przejęcie CTL i AWT pozwoli skonsolidować rynek przewozów towarowych. – Zwiększa to szansę na realizację naszych aspiracji, by być realnym, mocnym graczem w Europie Środkowej. Możemy być realną przeciwwagą dla dużych europejskich graczy – powiedział.
Mirosław Kuk, rzecznik PKP Cargo, dodał z kolei, że chęć przejęcia tych podmiotów wynika nie może dziwić i jest realizacją strategii przedsiębiorstwa. W obszarze europejskim PKP Cargo jest najmniejszym narodowym przewoźnikiem pod względem udziału w krajowym rynku. – Mamy ok. 50-procentowy udział pod względem przewożonej masy. Udziały przewoźników w niektórych krajach europejskich sięgają nawet 90 procent rynku. W Polsce mamy dużą konkurencję. Ponadto przejmując CTL uzyskujemy udziały w rynku niemieckim – ocenia Mirosław Kuk.
Warto zauważyć, że sytuacja, w której PKP Cargo ma – w porównaniu do innych krajów – stosunkowo niewielki udział w rynku krajowym, ma miejsce równolegle z sytuacją, w której jest to drugi największy kolejowy przewoźnik towarowy w Europie, po Grupie DB Schenker Rail. W 2012 r. łączna wielkość pracy przewozowej spółek z Grupy DB wyniosła 105,9 mld tonokm, a PKP Cargo – 29,6 mld tonokm.
W I półroczu 2014 r., udział PKP Cargo w rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce wyniósł 46,7% jeśli chodzi o przewiezioną masę i 56,2% gdy weźmiemy pod uwagę wykonywaną pracę przewozową. W I półroczu 2013 r. wskaźniki te wynosiły 47,9% i 59,1%. Wielkość przewozów PKP Cargo w Polsce w pierwszych 6 miesiącach wyniosła 50,7 mln ton i była mniejsza o 3,1% w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim. Ogólny procentowy spadek wielkości przewozów towarowych w Polsce był nieco mniejszy – wyniósł 0,7%.
Furgalski: Absolutnie prawidłowy kierunek działań
Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR, uważa że dążenie Cargo do przejęcia AWT i CTL to absolutnie prawidłowy kierunek działań. – Większa aktywność za granicą powinna polegać nie tylko na prowadzeniu przewozów na podstawie odrębnych licencjach przewozowych, ale także na przejmowaniu innych przewoźników. W Polsce, jeśli tylko nie będzie sprzeciwu UOKiK, od dawna dyskutowano o tym, że jakieś zakupy PKP Cargo będzie prowadzić. Zazwyczaj mówiliśmy, że to będą sprzedawane spółki sprzedawane przez koncerny paliwowe albo KGHM. Ale ponieważ fundusz [PE Bridgepoint - red.] chce się wycofać z CTL, to jeśli będzie dobra cena, jest to kawał rynku do przejęcia. Absolutnie PKP Cargo powinno iść w ten biznes – powiedział Furgalski podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.