PKP Cargo podpisało umowę z CUPT na dofinansowanie modernizacji aż 2200 wagonów towarowych poprzez wymianę wstawek hamulcowych na zgodne z TSI Hałas. Wcześniej podobną umowę podpisała spółka Rail-Cars.
Półtora roku temu Centrum Unijnych Projektów Transportowych
ogłosiło rozpoczęcie wstępnej kwalifikacji projektów inwestycyjnych w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe. Wyciszanie wagonów towarowych poprzez wymianę wkładek hamulcowych na kompozytowe to wymóg Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności w zakresie hałasu. Polska
wynegocjowała uznanie naszego kraju za "szczególny przypadek" i dłuższy termin na wprowadzenie przepisów – tłumaczy to prawdopodobnie niewielkie zainteresowanie konkursem wśród przewoźników – jak pisaliśmy, alokacja na konkurs
nie zostanie w pełni wykorzystana.
Zdecydowanie największy projekt przedstawiło PKP Cargo. 14 października CUPT poinformował o podpisaniu umowy z przewoźnikiem. Projekt obejmuje modernizację 2200 wagonów należących do PKP Cargo S.A. wyprodukowanych w latach 1980-2005, serii Eaos oraz Fals, zarejestrowanych w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) pod numerami EVN. Są to czteroosiowe wagony przeznaczone do przewozów masowych materiałów sypkich (np. węgla, rud, piasku, kruszywa). Każdy wagon wyposażony jest w 4 zestawy kołowe (koła obręczowane) oraz 16 szt. żeliwnych wstawek hamulcowych typu DO-320.
W ramach projektu przewidziano zakup dla 2200 wagonów kompletnych monoblokowych zestawów kołowych oraz kompozytowych wstawek hamulcowych typu LL do tych wagonów, a także ich montaż. Wartość projektu (wydatki kwalifikowalne) to 165,075 mln złotych, a dofinansowanie obejmuje 82,54 mln zł.
W ramach konkursu CUPT zawarło już 8 różnych umów w zakresie modernizacji hamulców. Poprzednią – z Rail-Cars, na wymianę żeliwnych wkładek hamulcowych na wkładki kompozytowe w 217 wagonach towarowych oraz wymianę kół obręczowanych na monoblokowe zestawy kołowe w 217 wagonach towarowych. Ten projekt jest wart 21,2 mln zł.