Rząd chce doprowadzić do uzdrowienia sytuacji w PKP Cargo i do zwiększenia udziału spółki w rynku. Podczas dyskusji w Sejmie padały oskarżenia pod adresem poprzednich zarządów oraz obietnice podjęcia działań restrukturyzacyjnych. Jedna z zapowiedzi to ograniczenie roli związków zawodowych w zarządzaniu spółką.
– Kumulacje złych działań w sferze zarządczej – mówiąc o inwestycjach, o kadrach, jeśli chodzi o decyzje handlowe – na tak konkurencyjnym rynku będzie miało odzwierciedlenie w sytuacji przedsiębiorstwa – tłumaczył wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Również posłowie Koalicji Obywatelskiej, z których inicjatywy podjęto dyskusję, przypisują problemy przewoźnika niewłaściwemu zarządzaniu w czasie ośmioletnich rządów PiS. Według Dariusza Jońskiego wartość spółki w latach 2015-2023 spadła z 4,5 mld zł do 600 mln zł, a udział w rynku – z 56% do 33%. Niepokój budzą też rosnące zobowiązania (na koniec 2023 r. – 4,6 mld zł, w tym 2 mld zł zadłużenia). Warto jednak przypomnieć, że –
jak wskazaliśmy w naszym raporcie – trend spadkowy, zarówno jeśli chodzi o masę ładunków, jak i o pracę przewozową, rozpoczął się już wcześniej, a w latach 2015-2017 nastąpiło wręcz lekkie odbicie.
Błędy zarządcze to – według Malepszaka – inwestowanie w tabor, na który zapotrzebowanie rynkowe maleje,
zaangażowanie w 2022 r. w przewozy węgla kosztem
porzucenia innych, zyskownych kontraktów, pozwolenie
związkom zawodowym na zbyt dużą rolę w podejmowaniu decyzji zarządczych w spółce, a także zatrudnienie pod koniec 2023 r. dużej grupy osób na wysokim i średnim szczeblu zarządzania z wysokimi wynagrodzeniami. – To będzie lekcja dla innych spółek, jak nie zarządzać i jak nie podejmować polityki kadrowej – skomentował wiceminister.
Malepszak zapewnił, że resort chce przywrócić PKP Cargo bardziej liczący się udział w rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce, a z czasem – nawet pozycję czempiona. Na razie jednak działania nowego, tymczasowego zarządu spółki mają zapobiec dalszemu pogłębianiu się negatywnej sytuacji – wzrostu kosztów i spadku efektywności. Trwają audyty i rozeznawanie sytuacji – oprócz wskazania winnych mają one pozwolić na skuteczne działania ratunkowe. Zdaniem wiceministra decyzje tymczasowego zarządu przyniosły już wzrost kursu akcji PKP Cargo na giełdzie.
W środę ogłoszono konkurs na prezesa i członków zarządu przewoźnika. Według Malepszaka do końca czerwca zwycięzcy konkursu mają przejąć obowiązki.