Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Cargo: Czterokrotny wzrost intermodalu w osi wschód – zachód

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
14-05-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Cargo: Czterokrotny wzrost intermodalu w osi wschód – zachód
fot. Krzysztof Kundzicz , lic. CC BY-SA 3.0
PKP Cargo opiera swoją strategię rozwojową w dużej mierze na połączeniach intermodalnych. Zauważa bowiem nie tylko znaczące wzrosty, jakie zanotowano dotychczas, ale także jeszcze szersze perspektywy. Rozwój ruchu towarowego ma być możliwy także dzięki olbrzymim inwestycjom zapowiedzianym przez rząd w ramach kolejowego komponentu CPK.

– Zapewniam, że będziemy jednym z głównych beneficjentów nowych inwestycji związanych z transportem kolejowym – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo. Odniósł się tym samym do planów budowy nowych linii kolejowych skupiających się w Centralnym Porcie Komunikacyjnym w ramach dziesięciu tzw. szprych. Rząd przedstawiał do tej pory planowane inwestycje głównie jako przydatne w ruchu pasażerskim, ale jak zwrócił uwagę przedstawiciel przewoźnika towarowego z grupy PKP, w Polsce nie ma jasnego podziału na infrastrukturę dla ruchu pasażerskiego i towarowego.

Dzięki wzrostowi prędkości handlowej kolej stanie się tańsza

Stwierdził także, że spodziewa się skokowej poprawy jakości przewozów towarowych w Polsce w ciągu najbliższych czterech – pięciu lat. Ma to wynikać w dużej mierze z zapowiadanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe wzrostu prędkości handlowej składów wożących ładunki. Obecnie wynosi ona ok. 22 km/godz., a za kilka lat ma znaleźć się na poziomie ok. 40 km/godz. To o tyle istotne, ze według cytowanych przez Witolda Bawora danych obecnie nie ma w Europie kraju, w którym średnia prędkość handlowa pociągu towarowego była niższa niż u nas.

Członek zarządu PKP Cargo spodziewa się, że dzięki wzrostowi tego parametru kolej towarowa stanie się nieco tańsza i bardziej efektywna, bo możliwe będzie zaangażowanie mniejszych środków do przewiezienia tej samej ilości ładunku na tej samej drodze. – Oczywiście zdajemy sobie jednak sprawę, że nie możemy czekać z założonymi rękami na to, co dostaniemy od zarządcy infrastruktury – stwierdził. Zauważył bowiem, że rynek kolei towarowej w Polsce jest bardzo konkurencyjny – działa na nim wielu przewoźników.

Docclowo bez odprawy granicznej i zmiany lokomotywy na granicy zachodniej

PKP Cargo zamierza więc skupić się m.in. na rozwoju segmentu połączeń intermodalnych. Przewoźnik upatruje w nim perspektyw na znaczące wzrosty, bo w Polsce ruch intermodalny stanowi ok. 8 proc. towarowych przewozów kolejowych, a w krajach Europy Zachodniej – 45 do nawet 90 proc. – Różnica ta nadal jest więc bardzo istotna, i to pomimo kilkudziesięcioprocentowych wzrostuów rok do roku – mówił prelegent.

Największy wzrost zainteresowania połączeniami tego typu PKP Cargo obserwuje na osi wschód – zachód (tam w ciągu dwóch lat ruch intermodalny wzrósł aż czterokrotnie) i północ – południe. Aby lepiej przygotować się do dalszego rozwoju, przewoźnik ogłosił duże przetargi na zakup wagonów do przewozu kontenerów i lokomotyw. Nowe maszyny mają pozwolić docelowo na prowadzenie pociągu tą samą lokomotywą od terminala na wschodniej granicy Polski do miejsca docelowego w krajach Unii Europejskiej, np. do Duisburgu czy Monachium.

Przeładunek wciąż najtańszym sposobem pokonania zmiany szerokości toru

Witold Bawor zauważył przy tym, że nie ma w tej chwili perspektyw na rezygnację z przeładunków np. w Małaszewiczach. Jet ot związane nie tylko z konieczności przeprowadzenia procedur granicznych, ale i z różnicą szerokości toru w Polsce i w krajach b. ZSRR. Zmiana wagonu i przeładunek towaru ma być zdaniem prelegenta wciąż najtańszym i najefektywniejszym sposobem pokoniwania tej bariery technologicznej. – Systemy takie jak Talgo czy SUW 2000 są wciąż na etapie prototypów i może nadają się do obsługi konkretnego, specyficznego połączenia – dodał.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Biznes

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Roman Czubiński 31 maja 2023

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

Biznes

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Wizerunek Lecha Kaczyńskiego na lokomotywie PKP Cargo

Prawo i polityka

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Biznes

PKP Cargo: Jest zysk, ale optymizm – ostrożny

Roman Czubiński 31 maja 2023

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

Biznes

Dobra passa PKP Cargo. I kwartał najlepszy od lat

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Wizerunek Lecha Kaczyńskiego na lokomotywie PKP Cargo

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5