Rada Nadzorcza PKP Cargo zatwierdziła strategię spółki na lata 2019–2023. Największy polski operator towarowy chce w tym czasie zdobyć dominującą pozycję na rynku Europy Środkowej. Udział w polskim rynku mierzony pracą przewozową ma wynosić co najmniej 65%.
PKP Cargo zamierza stać się „dostawcą pierwszego wyboru” kompleksowej usługi logistycznej (a więc także zapewniającego „ostatnią milę” transportu intermodalnego) na całym obszarze tzw. Trójmorza. Grupa 12 państw środkowoeuropejskich, położonych między Morzami: Bałtyckim, Czarnym i Adriatyckim, już wcześniej była wskazywana przez spółkę jako
preferowany kierunek ekspansji. Firma chce osiągnąć na tym obszarze pozycję lidera zarówno pod względem pracy przewozowej, jak i masy przewiezionych towarów.
Oprócz wyzwań na arenie międzynarodowej dokument stawia przed spółką także strategiczne cele na polskim rynku. Do 2023 r. PKP Cargo ma wykonywać co najmniej 65% pracy przewozowej w transporcie towarów na polskiej sieci kolejowej. Kolejne pięciolecie ma być okresem dalszego wzmacniania pozycji przewoźnika.
W budowaniu własnego potencjału pomocne ma być aktywne uczestnictwo w obsłudze
Nowego Jedwabnego Szlaku między Chinami a Polską, na którym PKP Cargo również zamierza dominować. Zapewnienie partnerom biznesowym najbardziej konkurencyjnej oferty przewozów z Chin do UE jest jednym z wyznaczonych celów krótkookresowych. Spółka planuje też każdego roku poprawiać efektywność operacyjną (jej miernikiem mają być kluczowe mierniki dokonań), osiągać zysk netto na poziomie co najmniej 5% przychodów (od 2023 r. – co najmniej 8%), a także utrzymać tempo wzrostu cen akcji powyżej wzrostu wartości indeksu WIG30.
Wśród 13 inicjatyw strategicznych mających służyć osiągnięciu celów znalazło się – między innymi – przyjęcie planów wzrostu organicznego i nieorganicznego w Polsce, dostosowanie oferty do potrzeb klientów i ich łańcuchów dostaw, modernizacja i optymalizacja taboru oraz dalsze zmiany organizacyjne. Podkreślono rolę innowacji, do których można zaliczyć opisywaną przez nas niedawno inicjatywę wspólnego z Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski i Jastrzębską Spółką Węglową opracowania
lokomotywy o napędzie wodorowym.
– Jest to dla nas kluczowy dokument, który wskazuje główne kierunki działań Grupy PKP Cargo. Strategia ma także konsolidować Grupę, spowodować, że ludzie będą się utożsamiali z naszą organizacją – mówi prezes przewoźnika Czesław Warsewicz. – Dostosowujemy się do sytuacji na rynku. Dostrzegamy wymagania, jakie stawia przed nami globalizacja, a jednocześnie staramy się jak najlepiej wykorzystać rosnące znaczenie Polski w Europie, nasz wzrost gospodarczy i położenie Polski na skrzyżowaniu najważniejszych szlaków handlowych – dodaje.