W Małaszewiczach powstaje Wschodnie Centrum Logistyczne. Będzie to jedna z ośmiu placówek tego typu w kraju. PKP Cargo przeznaczy na tę inwestycję 35-40 milionów złotych.
W piątek w Starostwie Powiatowym w Białej Podlaskiej gościł Józef Marek Kowalczyk, prezes zarządu, a równocześnie dyrektor naczelny PKP Cargo SA.
Poinformował władze powiatu oraz kierownictwo Bialskopodlaskiej Izby Gospodarczej o podjętych decyzjach i postępie prac przy budowie Europortu Małaszewicze. Ujawnił, że do 2007 roku jego firma tylko na budowę tej infrastruktury przeznaczy blisko 40 mln zł. Prezes liczy, że podobną kwotę wyłożą na ten cel prywatni inwestorzy.
-Można tam będzie stworzyć wiele miejsc pracy - mówi. - Już teraz w Zakładzie Przewozów Towarowych PKP Cargo w Małaszewiczach pracuje około 1100 osób. Podobna liczba zatrudniona jest w firmach współpracujących z koleją.
Wschodnie Centrum Logistyczne, bo taką roboczą nazwę nadano przedsięwzięciu, ma powstać na obszarze 110 hektarów. - Swoim zasięgiem obejmie stacje: Małaszewicze, Terespol, Kobylany, Bór, Chotyłów oraz tzw. leśne terminale przeładunkowe: Raniewo, Kowalewo, Wólka i Podsędków - powiedział Andrzej Dzięgielewski, prezes zarządu Centralnego Biura Projektowo-Badawczego Budownictwa Kolejowego "Kolprojekt".
Niektóre prace już zostały wykonane. W ubiegłym roku np. spółka PKP Cargo SA otrzymała od PKP SA w 30 letnią dzierżawę infrastrukturę kolejową w Małaszewiczach niezbędną jej do realizacji przewozów towarowych. Na stacji rozrządowej w Kobylanach wyremontowała szerokie tory, które prowadzą od granicy z Białorusią do Małaszewicz. Na wiosnę tego roku rozpocznie usuwanie kilkudziesięciu starych obiektów kolejowych w rejonie Europortu Małaszewicze. Następnie wybuduje terminale m.in. kontenerowy oraz do obsługi ładunków masowych.
-Centrum w Małaszewiczach pozwoli połączyć przewozy kolejowe z drogowymi i lotniczymi - mówi Józef Kowalczyk. - W pobliżu suchego portu znajduje się Wolny Obszar Celny. Przez Małaszewicze przebiega Magistrala Kolejowa E-20 Berlin-Warszawa-Moskwa, będąca przedłużeniem magistrali Transsyberyjskiej oraz międzynarodowa droga E-2 Warszawa-Moskwa.
W niedalekiej Białej Podlaskiej znajduje się lotnisko wojskowe, które w perspektywie kilku najbliższych lat zmieni swój charakter i będzie wykorzystywane jako port lotniczy do przewozów towarowych. Wreszcie w pobliżu projektowanego Wschodniego Centrum Logistycznego znajdują się trzy drogowe przejścia graniczne z Białorusią: w Koroszczynie, Terespolu i Sławatyczach - uzasadnia dyrektor.