PKP Cargo w komunikacie odniosło się do stanowiska Ministerstwa Aktywów Państwowych, które uznało, że nie ma podstaw do wypłat rekompensaty z tytułu tzw. Decyzji Węglowej. Zarząd PKP Cargo pisze o „karygodnych decyzjach” premiera Morawieckiego i ministra Sasina oraz negatywnej roli NSZZ Solidarność.
Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP) przekazało 22 sierpnia do PKP Cargo oficjalną odpowiedź na pismo spółki i związkowców z apelem o wypłatę rekompensaty za tzw. Decyzję Węglową.
MAP potwierdziło wcześniejsze doniesienia, że nie ma podstaw prawnych do wypłaty jakichkolwiek środków.
„Zarówno Zarządca sanacyjny jak też Zarząd PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji z przykrością przyjmuje do wiadomości stanowisko Ministerstwa Aktywów Państwowych w zakresie braku podstaw prawnych do wypłaty na rzecz Spółki PKP CARGO S.A. rekompensaty z tytułu wykonania tzw. Decyzji Węglowej. Powyższe nie zmieni faktu, że Zarząd wraz z Zarządcą sanacyjnym będą podejmowali dalsze intensywne działania mające na celu uratowanie PKP CARGO S.A., w tym także doprowadzenie do pociągnięcia do odpowiedzialności za stan Spółki osób, które działały na szkodę Spółki, akcjonariuszy oraz pracowników PKP CARGO S.A. W tym zakresie już 20 czerwca 2024 roku zostało złożone odpowiednie zawiadomienie do Prokuratury” – czytamy w dzisiejszym (22 sierpnia)
oświadczeniu PKP Cargo.
Spółka w opublikowanym dokumencie podkreśla, że „Niestety karygodne decyzje Pana Premiera Mateusza Morawieckiego oraz Pana Premiera Jacka Sasina z lata 2022 roku, a także działania członków Zarządu PKP CARGO S.A. w latach 2022-2023 doprowadziły do tragicznej sytuacji PKP CARGO S.A., w której nasza Spółka znalazła się bez winy tysięcy pracowników, którzy niestety tracą obecnie pracę przez nieodpowiedzialność wskazanych powyżej osób. Pracownicy PKP CARGO S.A. oraz ich rodziny zostali w okrutny sposób oszukani przez działaczy partii Prawo i Sprawiedliwość, to jest przez Panów Mateusza Morawieckiego, Jacka Sasina, Dariusza Seligę i Marka Olkiewicza oraz innych, którzy swoimi skrajnie nieodpowiedzialnymi decyzjami doprowadzili naszą Spółkę na skraj bankructwa”.
Zdaniem zarządu PKP Cargo „Na szczególne potępienie zasługuje też rola Związku Zawodowego NSZZ Solidarność oraz jego przedstawicieli w organach Spółki PKP CARGO, którzy dbali głównie o interesy własne i członków swoich rodzin, a nie pracowników PKP CARGO S.A”.
„Nepotyzm, kolesiostwo oraz brak troski o dobro wspólne, jakim jest Spółka PKP CARGO, doprowadził do obecnej, niezwykle trudnej sytuacji Spółki, w tym okresowego braku środków na wpłatę wynagrodzeń w pełnej wysokości” – czytamy w oświadczeniu.
Spółka podkreśla także, że zarząd wraz z zarządcą sanacyjnym będą podejmowali „dalsze intensywne działania mające na celu uratowanie PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, w tym przeprowadzenie głębokiej restrukturyzacji pracowniczej oraz organizacyjnej”.
„Jesteśmy głęboko przekonani, że w Spółce PKP CARGO S.A. istnieje ogromny potencjał tak w zakresie odzyskania znaczącej części rynku przewozów towarowych w Polce, jak też prowadzenia dochodowej działalności, co leży w interesie tak pracowników, akcjonariuszy jak też wierzycieli naszej Spółki” – zaznaczono w oświadczeniu.