Dostawy elektrowozów Dragon 2 dla PKP Cargo zakończą się dopiero w roku 2023. Powód? Pandemia COVID-19 opóźniła proces homologacji pojazdów – wynika z raportu bieżącego Newagu. Wartość kontraktu pozostaje bez zmian.
Jak poinformował producent, konsorcjum Newagu i jego spółki zależnej Newag Lease podpisało aneks do
umowy na dostawę 31 elektrowozów dla PKP Cargo. Pojazdy, które miały zostać dostarczone w roku bieżącym i przyszłym, trafią do producenta o rok później. 12 lokomotyw, zamiast w roku 2021, rozpocznie więc służbę w PKP Cargo w roku 2022. Dostawa ostatniej dwunastki będzie natomiast przesunięta z roku 2022 na 2023. „Strony uzgodnią szczegółowy harmonogram dostaw poszczególnych lokomotyw” – zastrzeżono w komunikacie.
Jak tłumaczy Newag, powodem zmiany harmonogramu były przede wszystkim utrudnienia w procesie homologacyjnym lokomotyw. Wynikają one głównie z pandemii COVID-19 oraz obostrzeń wprowadzonych w celu jej przeciwdziałania. Wprawdzie Newag w ramach kontraktu dostarczył już PKP Cargo 7 lokomotyw, jednak należały one do innego typu: były wyposażone w
moduł dojazdowy z silnikiem spalinowym. 24 pozostałe pojazdy będą zaś pojazdami wyłącznie elektrycznymi, lecz dwusystemowymi (3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC). W ubiegłym roku informowaliśmy o testach pierwszego dwusystemowego Dragona 2
na torze w Żmigrodzie oraz
w czeskim Velimiu.
Pozostałe warunki zawartego w roku 2019 kontraktu nie zmieniły się. Jego przedmiotem są sześcioosiowe lokomotywy z rodziny Dragon 2 w opisanych powyżej dwóch konfiguracjach. Elektrowozy mają mieć zdolność prowadzenia składów o maksymalnej masie 4000 ton.
Jak podkreśla producent, są to pojazdy zaprojektowane przez polskich inżynierów i wyprodukowane w kraju z wykorzystaniem 78% komponentów z polskich zakładów. W PKP Cargo otrzymały oznaczenie serii ET43.
Wartość kontraktu to 518,9 mln zł netto. Obejmuje on także dostawy niezbędnego do obsługi lokomotyw oprogramowania i licencji, zestawu fabrycznie nowych części zamiennych i podzespołów wchodzących w skład „zestawu antyawaryjnego”, a także szkolenia i autoryzację personelu PKP Cargo w zakresie utrzymania i eksploatacji lokomotyw.