Przewoźnicy i samorządowcy powinni pamiętać o możliwości skorzystania z kredytów bankowych na odnowę taboru. Dobrze przygotowany wniosek może pozwolić na sfinansowanie inwestycji z pominięciem ograniczeń związanych np. z funduszami UE – mówił podczas Kongresu Kolejowego dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego – Przemysł Ciężki i Wydobywczy w PKO BP Artur Kucia.
Finansowanie komercyjne jest alternatywą dla pozyskiwania dofinansowań z funduszy Unii Europejskiej lub dotacji zewnętrznych z innych źródeł. Wielu inwestorów zastanawia się nad skorzystaniem z tej możliwości. Zdaniem przedstawiciela PKO BP taki sposób finansowania nie jest raczej odpowiedni dla inwestycji infrastrukturalnych, można za to sięgać po niego w przypadku przedsięwzięć taborowych. Powinno jednak ono mieć charakter bardziej pomostowy, niż docelowy.
Kredyt na modernizację – też możliwy
– Mamy wiele związanych z tym doświadczeń. Finansujemy nie tylko zakupy nowych pojazdów, ale również modernizację już posiadanych przez przewoźników – podkreślił Kucia. Jak zauważył – problemy, z jakimi mierzy się bank w toku takich inwestycji, wynikają często z niedoszacowania przetargów.
Wśród przewoźników zainteresowanych bankowym finansowaniem zamówień taboru przedstawiciel PKO BP wymienił PKP SKM Trójmiasto – spółkę, która z pomocą samorządu województwa pomorskiego zaczyna prowadzić
odnowę taboru na szerszą niż dotąd skalę. – Prowadzimy rozmowy od kilku lat – poinformował. – Czekamy, aż pojawią się kolejne projekty. Patrzymy na rynek przez pryzmat potrzeb naszych klientów – zaznaczył.
A może pożyczka z EBI?
Jak przypomniał przedstawiciel PKO BP, alternatywą dla oferty banków komercyjnych są
kredyty z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. W Polsce korzysta z nich – między innymi –
PKP Intercity: zaciągnięta w 2019 r. pożyczka w wysokości 1 mld zł jest częścią finansowania
wieloletniego programu inwestycyjnego przewoźnika. Jego zakres obejmuje tabor, ale także – chociażby – infrastrukturę jego obsługi. W 2021 r. spółka wynegocjowała
kolejny, już dwukrotnie większy kredyt i zapowiedziała skorzystanie z kolejnych.
Wcześniej z oferty EBI skorzystała spółka PKP LHS, która jednak przeznaczyła pozyskane środki (121 mln zł) na
modernizację linii. Kwotę tę udało się następnie
zwiększyć o dalsze 50 mln zł. Po fundusze z EBI sięgają też operatorzy komunikacji miejskiej. W 2020 r. stosowną umowę podpisało
Metro Warszawskie, a w ubiegłym roku –
MPK Wrocław.