Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła przetarg na dokumentację projektową dla elektryfikacji linii 248 i 253 oraz budowy przystanku Gdańsk Firoga, który ma się znaleźć między przystankami Matarnia i Port Lotniczy. Zamawiający zakłada, że prace będą zachowane przy ciągłości ruchu.
Przedmiotem przetargu PKM jest opracowanie dokumentacji projektową dla elektryfikacji linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga. Zadaniem projektanta będzie też uzyskanie pozwolenia na budowę oraz sprawowanie nadzoru autorskiego.
Zamawiający zakłada elektryfikację linii 248 na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa od km ~1,204 do km ~18,182 (tor 1) oraz od km ~1,429 do km ~17,985 (tor 2) wraz z niezbędnymi odcinkami torów szlakowych położonych na włączeniu w linię 201. Zelektryfikowana ma zostać także linia 253 (łącznica linii PKM z linią 201) od km 0,000 do km ~1,356 wraz z niezbędnymi odcinkami torów szlakowych położonych na włączeniu w linię 201. Na całej linii PKM ma zostać zaprojektowany monitoring wraz z zasilaniem elektroenergetycznym do monitoringu sieci trakcyjnej.
Projektant ma przeanalizować możliwość zastosowania skrajni GC. Wykonawca będzie musiał też zaprojektować dodatkowe przejścia rozjazdowe na Firodze i Rębiechowie. Projekt elektryfikacji ma uwzględniać planowaną rewitalizację/naprawę linii kolejowej nr 234 (Stara Piła – Gdańsk Kokoszki) wraz z budową odcinka (ok. 1,5 km) łączącego się z linią nr 248 w km ok. 9,500.
Przystanek Gdańsk Firoga znajdzie się w ok. km 13+180 linii nr 248 – pomiędzy przystankami Matarnia i Port Lotniczy, na wysokości skrzyżowania z nieczynną linią kolejową nr 235. Perony mają zostać przygotowane w standardzie PKM (tzw. czerwona wstążka). W ramach dokumentacji wykonawczej projektant ma przedstawić też projekt artystyczno-graficzny perforacji ścian osłonowych wiaty przystankowej przykrywającej dwa jednokrawędziowe perony. Przewidziano też dwie mniejsze wiaty peronowe, dwie windy oraz dwie pary schodów.
Termin składania ofert mija 26 października. O wyborze zadecydują cena (80%) oraz doświadczenie personelu wykonawcy (20%). Projekt budowlany ma powstać w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy, a wniosek o pozwolenie na budowę ma zostać złożony w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy.
Prace mają być wykonywane przy zachowaniu ciągłości ruchu na całym odcinku bez konieczności stosowania transportu zastępczego, przy czym podczas wykonywania robót na torze zamkniętym jest przewidziany ruch po drugim, czynnym torze. Zamawiający zakłada, że nadzór autorski będzie pełniony w terminie nie później niż do końca 2023 r. Koszt przedsięwzięcia jest szacowany na blisko 90 mln zł. PKM ma już
zapewnione środki unijne na realizację tej inwestycji.